Finanxe - Bemiddelt in financieel talent vanuit Groningen, Zwolle, Utrecht, Arnhem en Heerenveen

de 7 tips: helpt een originele sollicitatie me aan mijn droombaan? 

29 augustus 2016

Alle blogs

Origineel solliciterenHeb jij je droombaan al gevonden? Welke functie is het en wat is je favoriete organisatie? Staan ze daar te popelen om jou een contract aan te bieden?

In een arbeidsmarkt waar de schaarste van personeel in bepaalde functies aan het toenemen is zou je denken dat je als sollicitant de banen voor het uitkiezen hebt. Toch ben je vaak met meerdere kandidaten in de running voor 1 functie en moet jouw reactie nog steeds uit een (soms grote) berg van sollicitanten gekozen worden.  

Solliciteren is niet makkelijk. Hoe zorg je ervoor dat jij op gesprek mag komen? Hoe val je op tussen andere sollicitanten? 

Magazine of videogame?

Onlangs kwamen we deze originele sollicitatie tegen. Een prachtig vormgegeven magazine hielp Sumukh Mehta aan een stage bij het populaire Britse tijdschrift GQ magazine. En er zijn meer voorbeelden van super originele, succesvolle sollicitaties.

Robbi Leonardi bijvoorbeeld, maakte al een aantal jaren geleden een interactief CV in de vorm van een Super Mario-achtige videogame. En wat vind je van deze video sollicitatie om de aandacht te trekken van CoolBlue, of deze fantastische website om Niek uit de WW te helpen. Creatieveling Alec Brownstein uit Amerika lanceerde zelfs een Google Adwords advertentiecampagne. Wanneer de creative directors van zijn favoriete organisaties zochten op hun eigen naam in Google, kwam Alec’s advertentie in beeld: ‘Hey, [creative director's name]: Goooogling yourself is a lot of fun. Hiring me is fun, too". Het leverde Alec zijn droombaan op!

Brengt originaliteit me naar mijn droombaan? Origineel solliciteren niek uit de ww

Het zijn mooie succesverhalen! Originaliteit onderscheidt je van de massa, originaliteit brengt je naar je droombaan, dat is de boodschap van deze verhalen. Dat spreekt ons aan, bij Finanxe gaan we voor de X-factor, ‘stand out in the crowd’!

Je onderscheiden, je hoofd boven het maaiveld uitsteken, zit ‘m echter niet alleen in een originele sollicitatie. Originaliteit heeft alleen zin als het je kennis en kunde ondersteunt, als het benadrukt waar je goed in bent en past bij de functie die je zoekt. 

Hartstikke leuk als je als internal auditor een videogame maakt, maar het zegt weinig over je financiële kwaliteiten.

Toegevoegde waarde

Uiteindelijk bepalen je kennis, ervaring en persoonlijkheid of jij de juiste persoon bent voor de functie. De creatieve voorbeelden die we zien hebben duidelijk een toegevoegde waarde door het concreet maken van die vaardigheden. Laten zien dat je een creatieve video-editor bent bijvoorbeeld, of een uitstekende grafisch vormgever. Logisch dat we zoveel originele sollicitaties zien bij creatieve beroepen. 

Een originele sollicitatie is dus uitstekend geschikt om de aandacht te trekken, maar heeft vooral zin als het ook iets duidelijk maakt over wat jij in huis hebt. Vorm is ondersteunend aan de inhoud.

Origineel zijn in Finance? Origineel solliciteren werken bij afas

Ook in Finance worden creativiteit en originaliteit gewaardeerd. Maar het is daarnaast een vakgebied waar inhoud en kennis erg belangrijk zijn. Hoe raak je de juiste originele snaar in Finance? Je kunt natuurlijk je enthousiasme tonen door met een spandoek op de parkeerplaats van je favoriete werkgever te gaan staanJ (video). Maar er zijn meer opties, hierbij onze 7 tips. 

  1. Is het profiel niet helemaal duidelijk, heb je vragen? Pak de telefoon en bel de betreffende contactpersoon! Vestig de aandacht op jezelf, wees origineel:). Hoe beter je weet wat de functie inhoudt en wie ze zoeken, hoe beter je jouw CV en motivatie erop kunt aanpassen. Soms krijg je net die extra informatie waar je in je sollicitatie (origineel) op terug kunt komen. 
  2. Maak een persoonlijke intro voor je CV, een korte profielschets waarin je jezelf voorstelt. Geen opsomming van eigenschappen, maar een origineel, persoonlijk stukje tekst dat maakt dat de lezer jou als persoon beter leert kennen.
  3. Pas je CV aan bij elke sollicitatie. Gebruik niet 1 standaard CV maar schrijf je CV gericht op die specifieke functie. Wat zijn de functie eisen? Benadruk jouw werkervaring die daarop van toepassing is, voeg voorbeelden toe van werkzaamheden die aantonen dat jij in huis hebt wat gevraagd wordt. Benoem competenties en vaardigheden zoals kennis van computersystemen en talen en gebruik concrete, tastbare succesvoorbeelden en zakelijke successen.
  4. Je motivatie, ook daar: zorg ervoor dat je brief gericht is op de functie. Weest elke keer opnieuw origineel, gebruik geen standaardbrief! Verdiep je in de organisatie en wat zij belangrijk vinden. Je motivatie is geen samenvatting van je CV maar een aanvulling erop.
  5. De lengte van je CV, daarover zijn de meningen verdeeld. Wat wel vaststaat is dat recruiters kort de tijd nemen om een CV te scannen. Zorg dat de belangrijkste (onderscheidende) informatie in een eerste oogopslag duidelijk zichtbaar is.
  6. Visuele originaliteit: natuurlijk! Als het bij je past, denk eens na over een originele manier om jezelf te presenteren. Een Prezume via online presentatietool PREZI bijvoorbeeld.  https://prezi.com/prezume/. Een video-CV is een mooie manier om uitstraling, enthousiasme en voorkomen echt te laten zien. Een korte pitch waarin jij laat zien waarom je goed bij het bedrijf past en waarom jij geschikt bent voor de baan. Als je zorgt voor goed licht en een microfoontje kan je voor de opname gewoon een smartphone gebruiken.
  7. Wees proactief in het proces na het versturen van je sollicitatie, wees niet te afwachtend. Heb je na het verstrijken van de sluitingsdatum nog niets gehoord, doe even een belletje. Misschien is je mail ergens in de spam folder beland.