Finanxe-Edit

6,5 jaar Finanxe: ‘Ons ‘huis’ wordt steeds mooier!’

4 november 2019

'We komen steeds dichter bij ons einddoel; de beste en leukste arbeidsmarktspecialist binnen finance’, vertelt Martijn. ‘Met alles wat nu gerealiseerd is kunnen we in een groot deel van Nederland elke organisatie op elk niveau en bij elk finance vraagstuk een oplossing bieden! Daar ben ik heel trots op.’

Martijn Bakker - Owner & Consultant @ FinanxeHet huis steeds mooier maken

De interne organisatie van Finanxe staat als een huis, daarin is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd. Naast de consultants die zich bezig houden met de core business zijn twee hr & development adviseurs aangenomen en drie marketingcommunicatie professionals. Binnen de backoffice worden door collega Eva mooie professionaliseringsslagen gemaakt. De volledige administratie wordt geautomatiseerd en gemoderniseerd. Met onder andere een eigen datawarehouse en management informatie systeem zijn we helemaal klaar voor de toekomst. ‘In het begin zei ik: we moeten zorgen dat we een blijvertje worden, dat we bestaansrecht creëren. Dat is inmiddels gebeurd. Eigenlijk zijn we een huis aan het bouwen. We hebben de fundering gelegd en een dak boven ons hoofd. Daar zijn we blij mee. Het leukste aan de fase waarin we nu zitten vind ik dat we het huis steeds duurzamer en mooier maken. We voegen op allerlei manieren kwaliteit toe waardoor ons huis langer kan bestaan en meer zelfredzaam is.

We willen een heel mooi bedrijf neerzetten en daarom investeren we in onze organisatie. We investeren in mensen en verbeteren zo de kwaliteit van onze dienstverlening. We faciliteren wat onze collega’s nodig hebben en willen een sterk merk creëren, om zo ook in de toekomst van toegevoegde waarde te zijn.’ 

HET YOUNG TALENT PROGRAM HEEFT IMPACT, HET WERKT EN HET WORDT STEEDS MOOIER. DAT VIND IK ECHT HEEL TOF!

Bijna 100 financials in dienst

Nog maar anderhalf jaar geleden stonden we stil bij vijf jaar Finanxe. De opening van de kantoren Arnhem en Utrecht stond gepland. Er waren elf consultants en ongeveer vijftig interim financials in dienst. Een half jaar later won Finanxe als snelst groeiende organisatie de zilveren FD Gazellen award. De groei zet door, wat kan er veel veranderen in een korte tijd! 

Veranderingen voor onze consultants

Groei zorgt uiteraard voor veranderingen. Voor alle medewerkers van Finanxe is het zaak mee te veranderen met hoe de organisatie zicht ontwikkelt. De grote groep interim financials die nu in vaste dienst is zorgt dat voor de consultants de focus verschuift. ‘Recruitment heeft nog steeds een grote rol, maar we moeten onze financials wel interessante opdrachten bieden. Daarmee wordt het nog belangrijker om elke dag met onze huidige en toekomstige klanten in contact te zijn. Ook krijgen we te maken met financials die tussen twee projecten in zitten. Wat kunnen we voor deze collega’s creëren? De werkdag van onze consultants ziet er nu anders uit dan een paar jaar geleden.’

Vanaf nul door Finanxe ontwikkeld

Het meest trots is Martijn op het dit jaar gestarte Young Talent Program. Een programma voor startende financials dat echt vanuit de visie van Finanxe vanaf nul is opgebouwd. Volledig ‘made by Finanxe’. ‘Bedrijven willen er met veel plezier aan meewerken en zien de toegevoegde waarde. Het heeft impact, het werkt en het wordt steeds mooier. Dat vind ik echt heel tof!’

 

InfoGraphicFinanxe

Status quo:

  • Kantoor Arnhem en Utrecht volop in groei
  • Vijfde kantoor opent in januari (details volgen binnenkort!)
  • Kantoren Groningen en Zwolle stabiel en succesvol
  • Young Talent Program up & running 
  • Finanxe Academy gelanceerd
  • Ruim 100 finance professionals in dienst
  • Ruim 20 collega’s ‘op kantoor’ (consultants & staf, exclusief backoffice)
  • 100 dagen onboarding programma voor nieuwe collega’s gelanceerd
  • Intern social communicatieplatorm gelanceerd 
  • Personeelsvereniging ‘Project X’ opgericht

Strategische partnerships met klanten

Het aangaan van meer strategische relaties met klanten staat hoog op de agenda voor 2020. Een langdurige relatie is voor beide partijen belangrijk. Niet alleen kan Finanxe zorgen dat de juiste interimmers op het juiste moment beschikbaar zijn, er is met onze Finanxe Academy ook maatwerk scholing en specialisatie mogelijk. Martijn: ‘Interim vraagstukken kunnen ontstaan in de waan van de dag en mensen zijn vaak per direct nodig. Als strategisch partner van onze klanten zijn we eerder op de hoogte van projecten die eraan komen. Wij zorgen vervolgens dat de juiste collega in die periode beschikbaar is en over de juiste specialisatie of competenties beschikt. Als wij gespecialiseerde financials aannemen en in scholing investeren is het voor ons belangrijk dat daar commitment tegenover staat. We willen de komende jaren voldoende mooie opdrachten voor onze professionals hebben.’

Vertrouwen

'Zo’n langdurige samenwerking met klanten ontstaat op basis van vertrouwen. Vertrouwen groeit vooral door het realiseren van succesvolle procedures. Met PostNL, Landal en Vitens is Finanxe daarin al ver. Het ideaalplaatje is dat Finanxe door elke financiële beslisser die bij onze klant werkt betrokken wordt in processen. ‘Ik heb het dan over veel meer dan alleen het zoeken naar een nieuwe collega. Welke kennis en ervaring heeft een organisatie in huis? Wat ontbreekt er? Is het structureel? Dan kunnen we een vaste collega werven. Is het tijdelijk? Dan kunnen onze interim professionals inspringen.’ 

SelfieMartijnConsultantseaAcceptabele werkdruk? 

Hoe zorg je er als directeur van zo’n groeiende organisatie voor dat het qua werkdruk een beetje acceptabel blijft? ‘Ik ga niet zeggen dat het niet druk is want dat is het wel. Het is schaken op veel verschillende borden.’ Vertrouwen in je collega’s en de afspraken die je met ze gemaakt hebt zijn daarbij het belangrijkste, vertelt Martijn. ‘Mensen krijgen van mij veel vrijheid en verantwoordelijkheid en dat is gebaseerd op vertrouwen. Ik probeer overal een dag per week aanwezig te zijn, dat vind ik belangrijk. We moeten met elkaar op een lijn zitten. Het plan moet realistisch en duidelijk zijn, we moeten over dezelfde dingen praten en dezelfde kant op kijken. Daarnaast vind ik het belangrijk om plezier, energie en enthousiasme over te brengen en op deze manier de cultuur te bewaken. Meer kan ik eigenlijk niet doen.’ 

Elke dag nieuwe ideeën 

Nieuwe naam presentatie MartijnMeer afstand nemen is noodzakelijk voor Martijn, maar het bezig zijn met klantrelaties en het vertellen van het verhaal van Finanxe is nog steeds iets waar hij erg van geniet. ‘Ik wil zeker tijd vrij maken om bij de strategische partnerships een rol te spelen. Ik weet bij uitstek waar we met Finanxe naar toe willen! In mijn hoofd ben ik meestal al een aantal jaren verder. Dat heeft te maken met alle ideeën die elke dag weer bij mij op poppen. Daarover met klanten in gesprek zijn vind ik gewoon heel interessant en superleuk.’ 

Ideeën tot uitvoering 

Van alle ideeën die er naar boven komen in het hoofd van Martijn Bakker en zijn collega’s gaan er in 2020 weer de nodige uitgevoerd worden. Een paar voorbeelden:

  • Blijven uitvoeren van strategische meerjarenplannen (5-6  kantoren, landelijke dekking)
  • Doorgroeien, nog meer leuke mensen aan boord krijgen.  
  • Klanten samenbrengen in een netwerk: ‘er is zoveel wat we van elkaar kunnen leren en waar we elkaar mee kunnen helpen’
  • Start vijfde Finanxe kantoor
  • Intern blijven professionaliseren en ontwikkelen (ontwikkeltraject consultants)
  • Leuke activiteiten van personeelsvereniging ‘Project X’
  • Uitbreiden Finanxe Academy: e-learning modules 

Wil jij op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en vacatures binnen Finanxe?

Volg dan onze LinkedIn Company page