Acht tips voor inwerken in coronatijd

Acht tips voor inwerken in coronatijd

21 december 2020

Hoe zorg je voor een goed én leuk inwerktraject tijdens een (gedeeltelijke) lockdown? Onze Finanxe interim financials blijven starten in nieuwe opdrachten, of dat nou vanuit huis is of op kantoor. Wij hebben de belangrijkste tips voor een probleemloos inwerktraject vanuit huis voor je verzameld.

Een nieuwe collega inwerken als je niet naar kantoor mag lijkt misschien een uitdaging, maar biedt, bij een juiste inrichting, ook voordelen. Zo ben je onderaan de streep minder tijd kwijt omdat de contactmomenten noodgedwongen beperkter zijn. Bovendien is het een mooie voorbereiding op ‘het nieuwe normaal’, waarin thuiswerken veel gebruikelijker zal zijn. Met deze acht tips creëer je een efficiënt, leuk en soepel inwerktraject! 

TIPS VOOR INWERKEN IN CORONATIJD _ Infographic (2)

Mirac Karacam - Interim Finance ProfessionalInterim Financial Miraç: “Ik heb twee inwerk-trajecten in coronatijd meegemaakt. In oktober startte ik bij STMG, waar ik al twee keer eerder werkte. Ik ken het systeem en de mensen, dus ik kon mijn laptop ophalen en aan de slag. Het (beeld)bellen was wel wennen voor me want ik ben iemand die persoonlijk contact belangrijk vindt. Maar inmiddels doen we dat al een tijd en gelukkig kun je er qua werk heel goed mee uit de voeten. Ook tijdens de eerste lockdown startte ik met een nieuwe opdracht. Na een halve dag inwerken kon ik vanuit huis aan de slag. Dat ging goed. Ik heb wel gemerkt dat hoe duidelijker er gecommuniceerd wordt, hoe meer ik voor een organisatie kan betekenen. Als interim financial wil ik graag die stap extra doen en echt van toegevoegde waarde zijn. Een doordacht inwerktraject draagt zeker bij aan goede resultaten.”

Issey Tsuneta - Interim Finance ProfessionalInterim Financial Issey: “Recent startte ik met een nieuwe opdracht en het inwerktraject daarvoor vond grotendeels online plaats. Ik heb uitleg gekregen over processen in het algemeen en (online) kennisgemaakt met collega’s. Gelukkig biedt de techniek ons veel mogelijkheden en kun je op deze manier prima ingewerkt worden en goed functioneren. Toch valt of staat het ook met de mate waarin ik vragen stel. Ik moet superscherp zijn en mijn taak zo helder mogelijk krijgen. Wie, wat, waarom, hoe? Als interimmers zijn we daarin gelukkig goed getraind omdat we dit proces elke keer opnieuw doorgaan. Het is heel helpend als degene die de overdracht verzorgt goed nadenkt over welke informatie relevant is om de taak uit te voeren. Net als veel mede-thuiswerkers mis ik de interactie met collega’s of het even samen achter een scherm zitten om informatie te delen. Je hebt echt een andere klik als je live bij elkaar zit. Het is fijn als een werkgever daar tijdens een inwerktraject rekening mee houdt.”