Dunlop vacature Finanxe 2022

Dunlop protective footwear zoekt financial controller 

6 maart 2023

'Dunlop is een ambitieuze multinational met een lokaal karakter.' 'Groot genoeg voor professionaliteit, klein genoeg om alle facetten van het werk mee te krijgen.' 'Een combinatie van commercie en productie.' Het zijn de antwoorden van Rob en Mark op de vraag waarom zij met zoveel plezier en enthousiasme bij Dunlop werken. En kunnen dé redenen zijn om te solliciteren op deze toffe baan!

Wil jij werken bij een innovatief en snelgroeiend bedrijf dat werkzaam is over de hele wereld?

Dan is de functie Financial Controller bij Dunlop Protective Footwear misschien wat voor jou. Als Financial Controller werk je binnen een Finance team van zes mensen inclusief de Finance Manager. Onlangs heeft Dunlop een nieuw ERP-systeem Microsoft Dynamics 365 geïmplementeerd. Hierin ligt voor jou een mooie kans om je te ontwikkelen.

Dunlop Protective Footwear Dunlop maakt de beste veiligheidslaarzen die er zijn en is 's werelds grootste fabrikant van beschermend schoeisel. In 75 landen over de hele wereld bieden zij comfortabel en beschermend schoeisel voor mensen die werkzaam zijn in de agrarische sector, de visserij, de voedselverwerkende industrie, de bouwsector of de olie-, gas en mijnbouw. Wereldwijd heeft Dunlop zo’n 500 collega’s (110 in Nederland) die op jaarbasis meer dan 8 miljoen paar veiligheidslaarzen maken en verkopen. Rob: 'We hebben drie fabrieken, in Raalte, Portugal en de VS. Elke locatie heeft zijn eigen finance team. Zij verzorgen de lokale administratie, in- en externe rapportages, business support, etcetera. In Raalte vind je naast Finance ook teams die werken voor de hele groep, zoals ICT, Marketing, HR en R&D.

 

Dunlop12

Rob Martens , CFO Dunlop

“Dunlop is een multinational, enerzijds groot genoeg om professionaliteit te waarborgen en anderzijds klein genoeg om nog alle facetten van het werk mee te krijgen, dat vind ik zelf ontzettend leuk. De private equity environment waarin we opereren brengt een bepaalde dynamiek met zich mee. Het bedrijf is erg succesvol, groeit hard en heeft de potentie om nog veel verder te groeien. 'Onze afzetmarkt is heel divers, denk aan landbouw, visserij, bouw, voedselverwerkende industrie, olie, gas en mijnbouw.”

Mark Neimeijer, Controller Dunlop

Ik werk inmiddels bijna 2 jaar voor Dunlop als Controller. Daarvoor ben ik een aantal jaren werkzaam geweest bij een grote multinational.

Werken bij een internationale organisatie zoals Dunlop, brengt een hele andere dynamiek met zich mee. Dit spreekt mij persoonlijk ontzettend aan, met name de samenwerking met zowel binnenlandse als buitenlandse collega’s.

Dunlop biedt als relatief kleine multinational vrijwel alle complexiteiten en uitdagingen die ik als financial zoek. Daarnaast is Dunlop een compacte organisatie met korte communicatie lijnen, wat inhoudt dat we in staat zijn snel beslissingen te nemen, waardoor ontwikkelingen zich in hoog tempo opvolgen.''

De finance afdeling, hoe ziet dat eruit?

Dunlop heeft drie productiefaciliteiten: in Nederland, Portugal en de VS. Elke locatie heeft zijn eigen finance team. Zij verzorgen de lokale administratie, in- en externe rapportages, business support et cetera. Het hoofdkantoor van Dunlop is gevestigd in Raalte, daar vind je naast het algemene management ook diverse staffuncties zoals Group Controlling, ICT, Marketing en HR.

Digitalisering en ESG

Dunlop wil voorloper zijn in de industrie als het gaat om digitalisering. Processen binnen de drie bedrijfsonderdelen worden daarom geharmoniseerd. Rob: 'Op dit moment zijn we al ruim een half jaar live met het nieuwe ERP-systeem en kunnen we gaan denken aan verdere verbeteringen in dit systeem. Het afgelopen jaar zijn er al diverse applicaties gebouwd op het gebied van CRM, e-commerce en product information management. Met het nieuwe ERP pakket kunnen we allerlei integraties creëren. Een mooie stap voor Dunlop.' Naast digitalisering is ESG (Environmental & Social Governance) een belangrijk speerpunt voor het bedrijf.

Alle facetten van het finance vak

Als Financial Controller heb je een brede rol, vertelt Mark. 'Van accounting, je sub-ledgers en je general ledger tot je voorraad- en productieadministraties. Elke vier weken natuurlijk de periodeafsluiting met daaromheen een aantal operationele taken. Forecasts, budgetronden en daarnaast allerlei ad-hoc werkzaamheden en projecten. Zaken die we structureel willen verbeteren.'

Hoe ziet jouw gemiddelde dag eruit?

“Dat is voor mij persoonlijk best wel lastig. Ik heb eigenlijk niet een standaard werkdag” zegt Mark lachend. “Mijn dagen zijn niet echt repeterend, veel van mijn werkzaamheden zijn ad-hoc of project gerelateerd. Het periodiek opleveren van cijfers en managementinformatie is wel een standaard terugkerend onderdeel. Daarnaast houd ik mij bezig met een aantal taken die jaarlijks terugkeren, zoals het opmaken van de geconsolideerde jaarrekeningen, aangiften Vpb & Transfer Pricing policy.”

Sterk teamgevoel

Maar naast die financiële inhoud is betrokkenheid bij het team minstens zo belangrijk, vult Rob aan. 'Voor mij is dat precies wat deze rol zo mooi maakt. Ik ben er voor het team, maar het team is er ook voor mij. Iedereen staat klaar om een ander te helpen, we doen het samen. Deze collega’s verdienen het om gezien te worden, ze verdienen iemand die met ze meedenkt en voor ze opkomt.'

Mark: “Binnen het NL Finance team is het groepsgevoel sterk, iedereen staat voor elkaar klaar en wil elkaar helpen.”

Waarom moet iemand reageren op deze vacature als Financial Accountant?

Mark: “Als je binnen finance van allerlei aspecten en complexiteiten iets mee wilt pakken, dan moet je hier zijn!”

Dynamiek + leren = ontwikkeling

Omdat er zoveel gebeurt kun je ook ontzettend veel leren, vertellen Rob en Mark. Mark: 'Als je ambitieus en leergierig bent is the sky the limit. Je kunt hier je vleugels uitslaan. Een van mijn interim collega’s zei na zijn eerste paar werkdagen: ‘Ik zie dat collega’s druk zijn, maar iedereen is nog wel goed gemutst.’ En dat is het precies. Er worden grappen gemaakt en mensen zijn er voor elkaar, dat teamgevoel maakt dit een heel fijne plek om te werken.' Rob: 'Je kunt in deze rol heel veel met elkaar realiseren, met de nadruk op met elkaar. Het is ontzettend gaaf om te zien en terug te krijgen dat we écht voorop lopen. En samen kunnen we nog zoveel verder komen!'

Kortom, word jij blij van?

  • Een sterk merk, tastbaar product;
  • Een commerciële organisatie, private equity omgeving met hoog ambitieniveau en enorme drive; 
  • Een brede, zelfstandige, uitdagende rol, alle facetten van het finance vak,
  • Een teamplayer omgeving; 
  • En ruimte om te verbeteren en mee te groeien?

Klik dan hier voor de vacature of neem contact op met onze Business Consultant, zijn gegevens kun je hieronder vinden.


 

Jeroen Ouwerling

 

Interesse? Neem dan contact op:
Jeroen Ouwerling
06- 82 06 37 53