IMG_1298

Hoe blijf je als interimmer in control van jouw carrière?

26 november 2019

Alle blogs

In 2018 startte interim professional Marcella Meuleman bij Finanxe en inmiddels werkt ze al 1,5 jaar voor Vitens. Hoe doe je dat eigenlijk als interimmer: controle houden over je loopbaan, beslissen waar en hoe lang je ergens wil werken en wat een goede opdracht voor je is? Marcella: "Ik heb het erg naar mijn zin hier, vier keer verlenging had ik van tevoren niet bedacht! Maar, in maart ga ik wel echt naar een nieuwe opdrachtgever. Ik wil de komende maanden scherp krijgen wat voor mij een goede vervolgstap is."

Marcella Meuleman - Interim Finance ProfessionalVaststaande periode of juist een open einde?

Bij sommige interim opdrachten is vooraf precies duidelijk hoe lang ze gaan duren. Maar bij bepaalde organisaties is zoveel te doen dat er steeds nieuwe mogelijkheden voorbij komen. Marcella: "Ik heb me elke keer afgevraagd: kan ik mijzelf hier een stukje beter mee maken? Breid ik mijn kennis uit of verdiep ik die? Heb ik het nog naar mijn zin? Dat ik nog bij Vitens werk laat zien dat het antwoord op die vragen steeds positief was. De samenwerking met collega’s is heel plezierig en de materie spreekt me aan. Ik voel me echt betrokken en onderdeel van de organisatie."

Vitens is een grote organisatie waar alle facetten van  Finance & Control aanwezig zijn. Er is daarnaast een SAP transformatie gaande die veel invloed heeft en waarvoor verschillende medewerkers vrij gemaakt moeten worden. "Er speelt zoveel en verandert van alles waardoor er verschillende en uitdagende werkzaamheden voor mij zijn."

Zelf de regie in handen houden

Maar, de keuze voor interim werk was een heel bewuste voor Marcella. "Breed ervaring opdoen, ontdekken wat bij me past, het beste uit mezelf halen". Ontdekken wat bij je past lukt juist zo goed als je in verschillende functies bij verschillende organisaties aan de slag gaat. Welk tempo wil je daarbij hanteren? Wanneer is het tijd voor een volgende stap en wat is die stap? "Ik heb van nature een bepaalde loyaliteit naar mijn werkgever toe en heb me de afgelopen jaren wat meer laten leiden door wat er op mijn pad kwam.  Er zijn zoveel dingen die ik leuk vind en wil ontdekken en dat kan hier. Ik zou het zo weer over doen, maar in de toekomst wil ik als het ware het proces omkeren. Eerst zelf bedenken wat ik wil en daar vervolgens een leuke passende opdracht bij zoeken. Gelukkig denken de consultants van Finanxe daar in mee en houden ze mij scherp."

 

Productiebedrijf-vechterweerd-3

Productiebedrijf Vechterweerd Vitens

 

Niet vergeten vakkennis en social skills bij te houden

"Finanxe groeit hard en de Finanxe Academy is up & running. Onlangs heb ik een toffe bokscoachingsessie gedaan. In de Accountancy worden alle opleidingen en cursussen eigenlijk als vanzelf voor je ingepland, als interimmer moet je daar zelf scherp zijn op het bijhouden en uitbreiden van je vakkennis en social skills. Het is heel prettig dat de Finanxe Academy daarin nu gaat voorzien."

 

Personeelsvereniging en presentatie

Als interimmer is Marcella niet alleen aan de slag voor haar opdrachtgevers, ook binnen Finanxe is ze een actief personeelslid. ‘Ik heb een groep leuke jonge en enthousiaste collega’s waar ik mijzelf kan zijn en kan zeggen wat ik vind. Ik vind het heel leuk om betrokken te zijn. Ik mag niet alleen meedenken maar krijg ook echt de mogelijkheid om dingen te realiseren.’ Marcella is inmiddels voorzitter van de net opgerichte personeelsvereniging en heeft onlangs samen met directeur Martijn Bakker een presentatie gegeven op Windesheim. "Heel leuk om te doen, ik kreeg er energie van. Een mooie ontdekking, misschien wil ik wel meer gaan doen met begeleiding van studenten."

 

 complimenten voor Martijn en heel Finanxe over hoe de organisatie zich ontwikkelt. Nu weer een gouden gazelle, mooi om te zien. Voor mij is het belangrijk dat met die groei het persoonlijke contact blijft. Dat vind ik juist zo fijn aan Finanxe."

 

Volgende opdracht: uit comfortzone stappen!
Marcella is iemand die graag alles onder controle heeft en er van houdt om met de juiste informatie haar stukken goed op te leveren. In een volgende opdracht is het daarom voor haar juist interessant om aan de slag te gaan bij een organisatie waar alles nog niet optimaal geregeld is. "Iets opleveren wat niet 100% is maar waar je toch mee door moet, dat hoort er soms bij. Ik wil leren hoe ik daar mee om ga en hoe ik in zo’n organisatie gedij. Buiten mijn comfort zone stappen is denk ik goed voor me. Ik sta wel voor mijn mening maar ik ben ook best bescheiden. Ik wil leren om wat meer van me af te bijten."

Marcella’s opdrachten bij Vitens

In maart 2018 start Marcella bij de afdeling Audit & Advies waar ze bezig gaat met processen voor de onderbouwing van de in control verklaring. "Het begint al met je financiële verslaggeving. Je moet in kaart brengen en inschatten wat de belangrijkste risico’s van de financiële verslaggeving zijn en vervolgens bedenken hoe je die gaat beheersen. Wat zie je nu al aan verbeterpunten en hoe ga je daar grip op krijgen en houden?"

Na een half jaar stapt Marcella over naar de afdeling Concerncontrol & Reporting. "Omdat een aantal concerncontrollers bij de SAP transformatie betrokken zijn komen verschillende werkzaamheden vrij die ik op kan pakken. Het jaarverslag en de daarbij behorende accountantscontrole zijn mijn belangrijkste taken, maar ik ben ook betrokken bij maand- en kwartaalrapportages en ik vlieg in waar nodig. Een heel afwisselende functie! Het leuke is dat ik werk aan de niet financiële kant van het jaarverslag en dat de rapportering over de in control verklaring ook aan de orde komt. Ik ben dus bezig met de opvolging van mijn eerste opdracht en dat is heel leuk."

VANUIT CONCERNCONTROL ZIE JE OP HOOFDLIJNEN VEEL VAN DE ORGANISATIE, NU DUIK JE ER WAT DIEPER IN. DAT IS OOK WAAROM IK INTERIMMER BEN GEWORDEN."

De keuze voor interim werk was een heel bewuste. ‘Breed ervaring opdoen, ontdekken wat bij me past, het beste uit mezelf halen’. Ervaring opdoen als business controller hoort daarbij en bij Vitens is Marcella daarom aan de slag gegaan voor de afdeling communicatie. ‘Iedere afdeling binnen Vitens heeft een jaarplan en als business controller ben je daarin sparringpartner en adviseur. Het is heel leuk en leerzaam te zien hoe zo’n proces verloopt. Je denkt met ze mee en adviseert. In augustus en september ben ik bezig geweest met de begroting 2020 – 2022 voor deze afdeling. Welke activiteiten gaan ze doen en wat heeft dat voor financiële consequenties. Mensen komen langs om te overleggen hoeveel budget er voor bepaalde zaken is. Ik ben ook bezig met het financiële deel van de kwartaal rapportages voor communicatie. Kwartaalgesprekken met de directie en de eerstelijns manager horen daarbij. Vanuit concerncontrol zie je op hoofdlijnen veel van de organisatie, nu duik je er wat dieper in. Dat is ook waarom ik interimmer ben geworden, veel zien en ontdekken wat het meeste bij me past."

 

 

Wil jij op de hoogte blijven van alle ontwikkelen?  Volg dan onze

LinkedIn company page