IJssel Technologie B.V. uit Zwolle zoekt een Teamleider Finance & Control én een Debiteuren en Crediteurenbeheerder
6 mei 2021
Met twee vrouwelijke collega's vanuit Finanxe melden we ons bij de balie van IJssel Technologie. We hebben een afspraak met Harmen Pleijsier, Manager Finance & Control. "Harmen, heb jij twee dames besteld voor de vrijdagmiddagborrel?" grapt de dame achter de balie als ze Harmen belt. Een goede onderlinge sfeer, dat merken we meteen. "Sorry hoor, maar er komen hier bijna nooit vrouwen en nu staan jullie hier met z'n tweeën , ik moest die grap gewoon even maken. Hopelijk vinden jullie het niet erg?" Uiteraard niet...
Harmen leidt ons, via een brug over de werkplaats, naar een spreekkamer om ons alles te vertellen over IJssel, de reden dat hij op zoek is naar maar liefst twee collega's. Hij vertelt over de reorganisatie en wat dat betekende voor de cultuur binnen IJssel en hoe hij als badmeester de finance afdeling van plan is te gaan leiden.
Benieuwd? Neem vooral even de tijd voor dit interview en kom erachter waarom IJssel, zeker in de situatie waarin de organisatie nu verkeert, een geweldig bedrijf is om te werken....
Wie ben je en wat doe je bij IJssel Technologie?
“Ja, welkom bij IJssel. Leuk om kennis te maken. Ik ben Harmen Pleijsier, een financial met een technische achtergrond. Die technische achtergrond is me met de paplepel ingegoten. Opa van vaders kant was fietsenmaker. Als kind hielp ik regelmatig met het repareren van fietsen. En nog steeds vind ik dat een leuke bezigheid. Moeder kwam uit een aannemersfamilie, daar leerde ik van alles over het aannemersvak, met name over houtbewerking. Van jongs af aan hield ik me dus bezig met allerlei technische klusjes en het leek erop dat ik in de voetsporen van mijn opa’s zou treden. Toch bleek op de middelbare school dat ik meer met cijfers had en daarom koos ik voor een accountancy opleiding, gevolgd door een baan bij Deloitte. Na tien jaar besloot ik de overstap te maken naar een transportbedrijf en anderhalf jaar geleden kwam ik hier terecht.
Op papier ben ik hier ‘Manager Finance & Control’, maar dat is lastig om nu echt uit te voeren vanwege de onderbezetting. Ik trad anderhalf jaar geleden in dienst. Een roerige tijd voor IJssel. Een tijd waarin door reorganisatie, maar ook door ziekte, er krapte ontstond op de finance afdeling. En die krapte, daar hebben we nog steeds mee te maken. Dat is ook de reden dat we op zoek zijn naar versterking.”
IJssel Technologie B.V. is actief in Nederland op het gebied van productieverbetering voor de voedingsmiddelen, maak,- en procesindustrie. IJssel Technologie vormt samen met IJssel Predictive Maintenance, IJssel Perspectief en IES BV een betrouwbare en kundige partner die ondernemingen kan bijstaan in alle facetten van maintenance, asset management, productie optimalisatie en personeelsmobiliteit. Met 500 medewerkers vergroot IJssel Technologie de concurrentiekracht van industriële bedrijven door gedegen advies om te zetten in hoogwaardig resultaat. IJssel wordt ingezet op het gebied van technische bedrijfskunde, werktuigbouw, elektrotechniek en industriële automatisering. Denken en doen gaan hand in hand, waardoor IJssel Technologie de opdrachtgever in de vorm van een totaalconcept maximaal ontzorgt.
Tekst: www.ijssel.com
Hoe zou je de cultuur binnen IJssel omschrijven?
“IJssel wordt gekenmerkt door een innovatief karakter, we zijn dagelijks bezig de mooiste en nieuwste producten te maken voor onze klanten. De sfeer is goed, de lijnen zijn kort. We lopen makkelijk bij elkaar naar binnen, weten elkaar bij vragen eenvoudig te vinden. Dat vind ik zelf heel prettig. Kenmerkend voor IJssel is de verse soep tijdens de lunchpauze. Dagelijks staat er een pan waar alle medewerkers een kom soep kunnen pakken. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt en het zorgt ervoor dat de pauzes echt gezamenlijk wordt gehouden. Op dit moment in shifts en op anderhalve meter afstand, maar normaal gesproken echt met z’n allen. Dat is altijd een gezellig moment. Er is tijd voor een goed gesprek of een dolletje.”
En volop in ontwikkeling, wat kan je daarover vertellen?
“Dat klopt ja. Zoals ik al vertelde heeft er vorig jaar een reorganisatie plaatsgevonden. Zo hebben we nu nog een vestiging in Broek op Langendijk, Heerenveen, Tiel, Uithoorn, Veendam en ons hoofdkantoor in Zwolle. Voorheen hadden we ook een vestiging in Deventer en Eindhoven Daar hebben we afscheid van moeten nemen. De reorganisatie heeft er natuurlijk wel ingehakt. Inmiddels is de rust wedergekeerd en scoren we weer zwarte cijfers. Je merkt dat de sfeer weer wat luchtiger wordt en dat we de goede kant opgaan met elkaar. Dat ‘met elkaar’, is iets wat we echt natreven. Daarmee doel ik op een samenwerking tussen de verschillende vestigingen. Maar daar moeten nog stappen voor worden gezet. Die uitdaging, daar zitten we nog middenin. Een uitdaging die we met positieve zin aanpakken. De seinen staan op groen om er een heel succesvol jaar en een succesvolle toekomst van te maken. Eigenlijk staan we in de startblokken om er een groot succes van te maken, maar daarvoor hebben we collega’s nodig. Collega’s die ons hierbij gaan helpen.”
DE SEINEN STAAN OP GROEN: HET KOMENDE JAAR GAAN WE VAN DE FINANCE AFDELING EEN GROOT SUCCES MAKEN, MAAR DAARVOOR HEBBEN WE COLLEGA'S NODIG
Wat voor collega’s heb je precies nodig? Waar hoop je op?
“Ik hoop op echte aanpakkers. Collega’s die verbeteringen zien, zelf met initiatieven komen. Je wordt binnen IJssel nergens in geremd, je krijgt hier echt de ruimte om met ideeën te komen. Ik denk dat onze klantenportefeuille dat ook laat zien. We hebben niet voor niets zulke grote relaties in ons bestand en al jarenlang, dat zegt genoeg. Ik verwacht echt dat je IJssel over twee jaar niet meer herkend, organisatorisch gezien dan. En ik hoop dat de nieuwkomers mij kunnen ondersteunen zodat ik ruimte krijg om te doen waar ik oorspronkelijk voor ben aangenomen. Nu ben ik, bij gebrek aan capaciteit, nog te veel bezig met uitvoerende taken. Ik zal veel meer overstijgende werkzaamheden moeten oppakken. Dus als je me vraagt waar ik op hoop, dan is dat waar ik op hoop.”
“In de vacature staat natuurlijk uitgebreid beschreven aan welke eisen de Teamleider Finance & control en de Debiteuren- en Crediteurenbeheerder moeten voldoen, maar het komt er vooral op neer dat we iemand zoeken die de projectadministratie helemaal gaat begrijpen en beheersen. Iemand die de maandrapportages maakt, ondersteuning biedt bij het maken dossieropbouw voor de accountant, dat soort zaken.”
Ik wil graag samen naar de overkant zwemmen, iedereen in zijn of haar eigen baan, soms zelfs in een ander bad, maar altijd als team
Wat mogen de collega’s van jou verwachten? Wat voor type manager ben jij?
“Ze mogen van mij uiteraard een stukje aansturing verwachten, maar zeker ook een dosis humor en gezelligheid. Verder ben ik iemand die houdt van een duidelijke planning, dus ook hierin zal ik helpen waar nodig. Ik wil bouwen, ontwikkelen en daarin meegaan. Als team stappen maken om daarin IJssel een stap verder te helpen. En dat samen, met elkaar. Als team. Ik zal daarin mijn rol pakken en waar nodig ondersteunen. Ik ben niet iemand die mensen in het diepe gooit, afwacht of ze verzuipen om ze pas omhoog te halen als het te laat is. Ik wil graag samen naar de overkant zwemmen, iedereen in zijn of haar eigen baan, soms zelfs in een ander bad, maar altijd als team.”
Waarom moet iemand solliciteren op de functie van Teamleider dan wel Debiteuren- en Crediteurenbeheerder? Wat is er zo gaaf bij IJssel?
“Je krijgt hier heel veel vrijheid, er liggen heel veel kansen voor verdere ontwikkeling. We kunnen als team een heel belangrijke bijdrage leveren. Als je een organisatie zoekt waar je écht van meerwaarde kan zijn, dan ben je bij IJssel aan het juiste adres. Eerlijk is eerlijk, de machines beneden zijn goed geolied, maar de financiële afdeling is nog geen geoliede machine. Maar dat gaan we er met elkaar wel van maken. En met de sfeer, de cultuur die hier heerst, wordt dat een prachtverhaal. En we staan nog aan het begin van een grootse professionaliseringsslag, volgens mij reden genoeg om te schrijven. Toch?”