Koen Hogeboom Interim Finance Professional

Interim werk in de praktijk – Wat valt mee en wat valt tegen? Kees Slob vertelt

9 juni 2020

Overweeg jij om als interimmer aan de slag te gaan maar twijfel je nog? ‘Ben ik geschikt om steeds van opdrachtgever te wisselen, heb ik wel genoeg ervaring’. Zijn dit vragen die jou bezig houden? Check dan deze praktijkverhalen waarin onze financials eerlijk vertellen hoe het interimwerk ze na één, twee of drie jaar bevalt

Hoe is het om als interimmer steeds opnieuw je plek te vinden? Wat is er fijn aan interim werk en wat valt er tegen? Wat waren je twijfels vooraf en hoe pakt dat uit in de praktijk? De komende tijd geven onze financials antwoord op deze (en meer) vragen! Vandaag het woord aan: Kees Slob.

Je plek vinden als interim financial

 

“Mijn twijfel voordat ik startte als interimmer zat vooral in het continu wisselen van opdrachtgever. Elke keer je plek vinden in een nieuwe groep mensen, daarvan heb ik me echt afgevraagd of het bij mij past. Ga ik in een hoekje mijn ding doen of ga ik deel uitmaken van een team, van een bedrijf?

Eerlijk gezegd moest ik in mijn eerste opdracht best wennen. Ik denk dat ik net wat te afwachtend was. Het resultaat was prima, maar voor mijzelf was ik niet 100% tevreden. In volgende opdrachten ben ik meer vragen gaan stellen. Wat verwachten jullie van mij, hoe kijken jullie naar wat ik doe. Eigen initiatief en het heel concreet ophalen van doelstellingen en wensen is belangrijk.”

 

Uit je comforzone 

“Interim werk was voor mij een stap uit mijn comfortzone. De gesprekken met Bas en Marion van Finanxe Zwolle hebben me daarin geholpen. Zij zagen mij dit werk echt doen. En soms moet je iets nieuws gewoon proberen om te ontdekken of het bij je past! Het leuke is dat ik nu juist vaak hoor dat ik open en toegankelijk ben, dat mensen mij snel als hun collega zien.”

 

Welkom 

“Tot nu toe ben ik overal heel welkom ontvangen. Bij de meeste opdrachten kwam ik binnen vanuit een stukje nood. Er liggen dan concrete vraagstukken en collega’s zijn blij met het werk dat je doet. Ik heb nergens weerstand ervaren. Natuurlijk pas je op de ene plek beter dan op de andere. Ik vind zelf de profit wat prettiger omdat je daar lekker door kan pakken. Als zaken erg traag gaan of over allerlei schijven moeten kan ik daar wat minder goed tegen.”

Interim werk was voor mij een stap uit mijn comfortzone 

Kees Slob - Interim Finance ProfessionalKees Slob Interim financial sinds juni 2018

 

Financial Controller bij Empatec

Bij Empatec zorgt Kees in eerste instantie voor de interim controle en de eindejaarscontrole. Het leuke is dat hij hier twee Finanxe collega’s (Rowan en Remco) tegenkomt! Kees: “Ik leer veel van Remco en je kunt als collega interimmers op een andere manier sparren met elkaar. Empatec is een hele leuke en behoorlijk complexe organisatie. Er is een professionaliseringsslag gaande en nog best wat werk te doen. Tegelijkertijd trekt de accountant aan mij voor de juiste informatie, die vaak moeilijk te vinden is. Ik vind het hier heel gaaf om aan een maatschappelijk doel bij te dragen. Er werken hier veel mensen die normaal gesproken moeilijk aan de slag komen. Hier kunnen ze wel meedraaien in de samenleving en dat vind ik heel tof.”

Relatiebeheerder @ Brem Accountants & Controller bij 4DotNet

Even terug naar de accountancy en nog wel in zijn eigen woonplaats, dat bevalt goed! Kees zorgt gedurende twee maanden voor het wegwerken van moeilijke jaarrekeningen en gaat vervolgens ad interim aan de slag bij een klant van Brem. Tot slot ondersteunt hij een aantal maanden de interne organisatie. De opdracht werd een aantal keren last minute verlengd. Kees: “Dat geeft wat onrust en onduidelijkheid voor alle betrokkenen.”

Parallel aan zijn werk bij Brem ondersteunt Kees 4DotNet bij de digitalisering van pakketten. “Ik had veel vrijheid om zelf dingen op te pakken, erg leuk. Als je ergens maar één of twee dagen per week werkt krijg je niet alles mee, dat is een nadeel. En de beperkte tijd bepaalt je tempo, je zou soms sneller door willen.”

Controller @ Poiesz Supermarkten

Bij Poiesz ondersteunde Kees op de controlling afdeling. Financiële administratie, maandrapportage, begroting en accountantscontrole. “Vanaf dag één kon ik mijn financiële kennis hier concreet toepassen, heel erg leuk. De uitdaging was om mijzelf in deze eerste opdracht als interimmer te positioneren. Daarin heb ik veel geleerd.”

Helderheid opdrachten

“Een goede relatie met de persoon die jouw aanspreekpunt of leidinggevende is vind ik belangrijk, ook om je opdracht goed af te bakenen. Collega’s komen regelmatig met vragen bij mij, maar is het mijn taak om zaken op te pakken of hoort het bij iemand anders? Daarin ben ik gegroeid. Ik sta nog steviger in mijn schoenen nu. Het afronden van mijn opdracht heeft prioriteit. Werken aan mijn eigen leerdoelen krijgt ook steeds meer ruimte. Dat is een samenspel tussen mijzelf, mijn consultant vanuit Finanxe en de opdrachtgever.”

 

Toegevoegde waarde als interim financial

“Kwaliteit is naar mijn idee het allerbelangrijkste als interim financial. Je moet van toegevoegde waarde kunnen zijn voor een organisatie. Zelf initiatief tonen en een proactieve houding zijn belangrijk en maken dit werk een stuk leuker en makkelijker. Op beide punten kun je natuurlijk veel leren! Ik ben 100% blij met de keuze voor interim werk bij Finanxe en geniet van de ontwikkeling die ik doormaak. Finanxe heeft hele leuke opdrachten voor me gevonden. Ik ontmoet allerlei leuke nieuwe mensen en word continu geprikkeld. Ik ben benieuwd op wat voor mooie plekken ik de komende jaren terecht ga komen!” 

Interim Finance Professional