INTERVIEW BIJ FRIESLANDCAMPINA: PROFESSIONALS AAN HET WOORD
24 september 2019
Drie van onze Finance Professionals hebben momenteel een interim opdracht bij FrieslandCampina. In de functies van Business Accountant en General Accountant binnen het Shared Service Centre (SSC) in Wolvega, wat één van de drie financiële takken is binnen FrieslandCampina. We gingen met ze in gesprek over hun opdracht en het werken bij FrieslandCampina.
Hoe is Finance binnen FrieslandCampina georganiseerd
FrieslandCampina heeft een ‘One’ Finance organisatie, bestaande uit de onderdelen Finance in the Business, Expert Finance en Shared Services.
- Finance in the Business weet wat de organisatie drijft, welke richting te kiezen om meer resultaat te boeken en maakt inzichtelijk wat de risico’s en kansen zijn. In dit gebied opereren ze als business partner, voor zowel de Supply Chain als Go-to-Market organisaties.
- Expert Finance bestaat uit de afdelingen corporate accounting & controlling, internal control, tax, treasury en risk management. Expert Finance stelt de richtlijnen en grenzen op waarbinnen de finance afdelingen (en de rest van de organisatie) opereren.
- Shared Services voert de operationale finance activiteiten uit. Ze streven naar operational excellence. Door het continu verbeteren van kwaliteit, snelheid en efficiency voegen zij waarde toe aan het bedrijfsresultaat. Hierbinnen zijn onze finance professionals Rutger Dijkstra, Henk-Jan Blaauw en Daniëlle Hoogstra werkzaam. Bij veel andere bedrijven is deze afdeling in het buitenland gevestigd. Dat maakt de financiële structuur bij FrieslandCampina uniek.
We beginnen ons gesprek met Rutger Dijkstra. Een bevlogen professional waar de energie vanaf straalt. Hij is nu bijna een jaar werkzaam binnen het Supply Chain team van FrieslandCampina en kan ons het meeste vertellen. Hij is 28 jaar, getrouwd en in zijn vrije tijd met regelmaat in het zwembad te vinden.
Werkzaamheden
"In Wolvega doen we de administratie voor alle bedrijfsonderdelen van Friesland Campina in Nederland. De financiële transacties komen de systemen in en wij moeten ervoor zorgen dat de gegevens kloppen en goed staan. Verder zijn we ook veel bezig met de procesverbetering en zijn we het eerste aanspreekpunt voor de controllers. Elke maand hebben we meetings en bespreken punten als; zijn de Business Partners nog tevreden, behalen we de KPI’s, moeten er zaken anders? Je wordt ook aangehaakt bij verbeterinitiatieven."
De overstap naar interim werk
"Ik heb drie jaar lang bij EY gewerkt op de controlepraktijk. Ik deed het één en ander in de zorgsector en MKB. Maar je bent toch een beetje een passant als accountant en de bijdrage die je kan leveren is beperkt . Ik ben iemand die graag ergens aan bouwt en verbeteringen wil doorvoeren. Toendertijd ben ik eerst gaan rondkijken in het bedrijfsleven en heb diverse gesprekken gevoerd. Uiteindelijk kwam ik er achter dat ik niet in aanmerking kwam voor de functies die ik leuk vond, omdat ik te weinig ervaring had. En ik dacht snel uitgekeken te zijn op functies waar ik wél voor in aanmerking kwam. Via interim werk kan ik ervaring opdoen in deze functies en daarna weer beginnen aan een nieuwe opdracht waardoor ik uitgedaagd blijf. Dus voor mij was de overstap naar interim werk een logische stap. Toen ik bij Finanxe begon kon ik al snel starten bij FrieslandCampina, wat te gek is. Ik voel mij echt onderdeel van het team, ook al is dit interim werk. Dan moet ik wel zeggen dat mijn manager daar ook veel aan doet, om ons onderdeel te laten voelen van het team. Dat had ik eerlijk gezegd niet zo verwacht."
voor mij was de overstap naar interim werk een logische stap
Een dynamische functie
"De dynamiek in deze functie spreekt aan. Er zijn verschillende vraagstukken waarmee je te maken krijgt. Enerzijds kan je ad hoc vragen krijgen vanuit je controller wanneer er iets bijzonders te zien is in de administratie, aan de andere kant zit je in een taskforce om processen te verbeteren. Op het moment dat ik binnenkwam waren net vijf administraties samengebracht tot één. Deze administratie, waarin alle voorraad gereed product van Ingredients staat ben ik gaan doen.
Ik ben verantwoordelijk voor alle warehouse kosten, maar ook de transportkosten en een stukje outsourcing. Alle processen moesten hiervoor opgezet worden toen ik begon met werken bij FrieslandCampina. Op wat voor wijze moet bijvoorbeeld de voorziening voor incourante voorraden worden bepaald? Dat soort vraagstukken kom je dan tegen.
Interessant vraagstuk bij binnenkomst
"Om je een voorbeeld te geven: we hadden een uitdaging om alle transportkosten goed in beeld te krijgen doordat we van vijf verschillende administraties, met verschillende bedrijfsnamen, naar één administratie gegaan zijn. De crediteuren administratie had tijdens de transitie ontzettend veel moeite om alles op de juiste plek te verwerken. In onze administratie worden inkooporders ingelegd voor alle vrachten. Wij zijn verantwoordelijk voor het transport, maar de kosten horen thuis bij de Go-to-Market. Zij moeten dit namelijk doorbelasten naar de eindklant. Toen kwam het vraagstuk; hoe gaan we ervoor zorgen dat we die vrachtkosten op een dusdanige manier in onze boeken hebben dat wij wel alle facturen hebben, maar dat wij ook op de juiste wijze op basis van de verkoopdocumenten de allocatie kunnen doen naar de verkooporganisaties. Daar zijn we vanuit mijn team aangehaakt. We zijn een taskforce begonnen met mijn controller, collega's van crediteuren en de logistieke mensen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat die facturen zo goed mogelijk geboekt worden? In SAP maken wij voor elke levering een shipment aan, deze leidt tot een inkooporder. Idealiter vermelden alle leveranciers één van deze nummers op hun facturen, maar dat gebeurt lang niet altijd als je te maken hebt met twintig verschillende leveranciers. Dus het was een uitdaging om aan de juiste informatie te komen.
Heel gaaf om zo binnen te komen! In het begin vliegen er allemaal termen over tafel waar ik geen idee van had wat het inhield, maar ik werd al snel bijgepraat door collega’s en dan groei je in het proces, dat maakt het heel leuk."
Het was heel gaaf om zo binnen te komen!
Persoonlijke groei
"Op persoonlijk vlak heb ik door bovenstaande reden een persoonlijke groei doorgemaakt. Ik ben veel assertiever geworden. Uiteindelijk is FrieslandCampina een hele grote organisatie en moet je er je eigen weg in vinden. Nu merk ik dat ik makkelijk schakel met een logistieke afdeling, waar ik dat voorheen nog lastig vond. Er is hier veel mogelijk als je laat zien dat je proactief bent, dat biedt kansen. Ik kan bijvoorbeeld taken van de controller naar mij toe trekken."
Jij krijgt straks een nieuwe interim opdracht, welke eigenschappen zou je opvolger moeten hebben?
"Proactief zijn en een rechte rug houden. In de maandafsluitingen zie je wel eens dat er iets niet klopt en dan moet je daar wel over in discussie gaan met je controller. Daarnaast is het echt belangrijk dat je een goede basis hebt met boekhouden en in een keten kunnen denken. Het gehele plaatje kunnen zien."
Henk-Jan Blaauw is werkzaam binnen het Intercompany team. Wat verantwoordelijk is voor een aantal holdings. Hij is als Business Accountant veelal bezig met de interne doorbelastingen en een stukje procesoptimalisatie voor het hele Intercompany team. Hij is 27 jaar, woont samen en stapt met regelmaat op de fiets in zijn vrije tijd.
Henk-Jan:
“Ik kwam niet binnen met zo'n duidelijk vraagstuk als Rutger. Mijn voorganger ging iets anders doen binnen FrieslandCampina en toen kwam deze plek vrij. Ik was op dat moment net klaar met mijn vorige opdracht en vond het een mooie kans om mijn rugzak verder te gaan vullen met kennis en kunde. Voor je carrière is dit een mooie stap en FrieslandCampina heeft intern verschillende mogelijkheden, dat maakt het extra interessant.
Belangrijkste werkzaamheden binnen het Intercompany team.
Naast de maandafsluitingen ben je in je rol als Business Accountant verantwoordelijk voor één of twee bedrijfsonderdelen. Het innovatiecentrum van Friesland Campina, ICT en Summit (dat is de projectnaam waarbij we de nieuwste SAP-systemen implementeren wereldwijd) heb ik onder mijn hoede. Ik heb veelvuldig contact met de controller die dicht op de business staat over de kosten op de balans van deze bedrijven. Eén keer in de maand ga ik naar hem toe om zaken te bespreken. Hoe moeten we zaken aanvliegen, zijn er nog bijzonderheden en hoe gaan we er mee om. Je moet kunnen verklaren wat er staat. Intercompany transacties wereldwijd worden afgestemd. Wat ik heb als vordering moet de tegenpartij als schuld hebben et cetera. Mochten daar verschillen in zitten dan schakel ik met andere verantwoordelijken. Dat zijn de belangrijkste zaken waar ik mee bezig ben."
Wat spreekt je het meest aan?
"Het spreekt mij het meeste aan dat ik veel contact heb met de controller. Daardoor krijg ik een beter beeld van wat er allemaal speelt binnen de organisatie. Dan ben je niet alleen met de cijfers bezig, maar het grote plaatje komt in beeld. Wat doen we nou? Binnen het innovatie centrum werken 400 onderzoekers aan de research and development van producten, dat is ontzettend interessant."
Dan ben je niet alleen met de cijfers bezig, maar het grote plaatje komt in beeld.
Heb je nog bepaalde ambities?
"Ik vind dat altijd een leuke, toch lastige vraag. Voor mij is dat nog niet uitgekristalliseerd namelijk. Mocht hier een mooie stap mogelijk zijn dan zou dat interessant zijn, maar de mogelijkheid bestaat ook dat ik straks na deze interim opdracht bij een ander bedrijf aan de slag kan.
Wat ik zelf wel grappig vind is dat ik altijd tegen mijzelf gezegd heb dat ik niet bij de grote clubs van deze wereld pas. Echter sprak ik laatst met iemand uit de financiële wereld hierover en hij dacht juist dat ik wel heel goed binnen de grote clubs pas omdat ik hard werk, mee denk met de organisatie en proactief ben. Op die manier kan ik mij goed onderscheiden met mijn mentaliteit. Dat was een eye opener."
Daniëlle Hoogstra werkt nu een paar weken binnen het Supply Chain team van FrieslandCampina als General Accountant van twee fabrieken: Kievit in Meppel en Domo in Bedum. Ze is 23 jaar, getrouwd en werkt graag in de tuin als ze vrij is.
Het is haar eerste opdracht bij Finanxe. Nog niet zo lang geleden hebben we deze ambitieuze dame voorgesteld.
Daniëlle:
Na een inwerkperiode ben ik nu vooral bezig met de balansdossiers, dus het is lastig om nu al heel inhoudelijk iets te zeggen over mijn werkzaamheden. Ik heb het in ieder geval goed naar mijn zin. Iedereen is heel behulpzaam, ik kan overal met mijn vragen terecht. Dat is belangrijk vind ik. Niet alleen bij FrieslandCampina, ook bij Finanxe.
Het is op dit moment veel uitzoekwerk. Je hebt memo-boekingen bijvoorbeeld. Je kunt dan checken waar deze boekingen voor zijn en wat het verhaal erachter is, maar ik merk dat bij veel boekingen weinig informatie gegeven is en dan moet je zelf nog veel uitzoeken. Maar daar zal ik straks vast meer gevoel bij krijgen, ik ben nog steeds aan het inwerken natuurlijk.
Hoe kwam je met ons in contact?
"Ik merkte dat ik na een jaar ervaring bij een bedrijf het wel gezien had. Je hebt dan de bedrijfsprocessen door en bent toe aan een nieuwe uitdaging. Ik ben nogal nieuwsgierig ingesteld." vertelt ze met een lach.
"Dus voor mij was het een logische stap om te kiezen voor interim werk. Ik had in het verleden als eens contact gehad met Finanxe. Toen het voor mij duidelijk was dat ik voor interim werk ging heb ik zelf weer contact opgenomen. Na een kop koffie was het al snel rond."
Controlling
Ik zou graag richting de Controlling willen over een tiental jaren. Het liefst binnen een Middel Groot Bedrijf óf een fabriek. Dat komt doordat je binnen de Controlling echt invloed kan hebben op zaken en een Business Partner bent binnen afdelingen. Het werken bij een fabriek spreekt mij aan door de diversiteit aan mensen die je er vindt.
Wil jij ook als finance professional aan de slag bij ons? Bekijk de vacature en we horen graag van je!