IStock_87670205_XXXLARGE

Martijn Bakker vertelt over 5 jaar Finanxe

18 april 2018

5 jaar Finanxe! Hoera! In vijf jaar groeien van een idee aan de keukentafel naar een succesvol bedrijf met 11 interne collega's en rond de 100 lopende projecten. Iets om trots op te zijn! Eigenaar Martijn Bakker vertelt hoe Finanxe de afgelopen jaren is uitgegroeid tot het bedrijf dat hij voor ogen had. 

Martijn Bakker - Owner & Consultant @ Finanxe

Wanneer ontstond bij jou het idee om Finanxe op te starten? 
Ik heb 10 jaar bij USG gewerkt en had het daar goed naar mijn zin. Maar,  al jarenlang speelde de gedachte om voor mijzelf te beginnen door mijn hoofd. Toen ik op een gegeven moment besloot bij Unique te gaan stoppen kwam er ruimte om na te denken: wat wil ik nou precies? Door met verschillende mensen in gesprek te gaan werden mijn ideeën concreter en zo kwam ik in 2012 in contact met Vincent van Wieren. We hebben heel vrijblijvend kennis gemaakt, maar al snel bleek dat we een perfecte match waren. Zo zijn we in 2013 aan de slag gegaan! Vincent is mede eigenaar en een ervaren adviseur voor Finanxe en voor mij. We vullen elkaar heel goed aan op zowel professioneel als persoonlijk vlak.  

Begin 2013 is Finanxe gestart! Een idee, een compagnon, een boekje en een pen, daar zat ik dan aan de keukentafel. Ik heb me de eerste maanden bezig gehouden met de strategie, het neerzetten van de organisatie, maar ook het bedenken van een naam en concept voor de website.

Wat was jouw droom voor Finanxe, is die droom in de loop der jaren veranderd?
De kern van het droomplaatje staat nog steeds overeind: een bemiddelingsbureau gericht op de financial, dat laagdrempelig, persoonlijk en resultaatgericht is. We willen in contact staan met onze klanten en kandidaten en van meerwaarde zijn. We voegen constant inhoud toe aan onze dienstverlening. Dat is het idee en zo ben ik ook als persoon. Resultaatgericht, gedreven, het beste uit mensen willen halen. De menselijke maat vind ik daarbij heel belangrijk. Natuurlijk blijf je in de loop van de tijd schaven aan het idee, onze doelgroep wat betreft kandidaten is bijvoorbeeld wel veranderd. Waar we ons in eerste instantie ook op het bank- en verzekeringswezen richtten is dat eruit gefilterd. Je doet ervaring op, zoekt aansluiting en reageert op veranderingen in de markt. 

Finanxe mede eigenaar Vincent van WierenVincent van Wieren, mede eigenaar van Finanxe: "Ik ben vanaf de zijlijn betrokken en ik geniet enorm van hoe Martijn zichzelf ontwikkelt en hoe hij Finanxe zo ontzettend snel laat groeien. Martijn is en super enthousiaste, gedreven kerel. Als ik nu naar Finanxe kijk zie ik een hele leuke groep mensen! Lees hier hoe Vincent de samenwerking met Martijn ervaart.

Wat was er moeilijk de afgelopen 5 jaar?
Nou, toen ik eenmaal startte met Finanxe ontdekte ik wel dat ik de 10 jaar daarvoor in een behoorlijke luxepositie zat, alles was tot in de puntjes geregeld. Zelf alle risicovolle beslissingen nemen bleek best een uitdaging! Het aannemen van de juiste collega’s, een interimmer een contract aanbieden zonder dat je een opdracht hebt, investeringen doen…  Ik ben elke dag met Finanxe bezig. Ik sta er mee op en ga er mee naar bed. Finanxe is een wezenlijk onderdeel van mijn leven geworden en dat is echt wel intensief. Maar, het werkt ook heel verslavend. Vanuit het niets ben je iets vaan het bouwen en dat is fantastisch. Ik merk dat het enthousiasme en de energie die ik erin steek wordt vermenigvuldigd door mijn collega’s. En soms ga je gewoon door met een bord voor je kop… Stilstand is achteruitgang: als ik met m’n armen over elkaar ga zitten gebeurt er niks. Ik heb mezelf verplicht om dag in dag uit gas te geven.

Finanxe consultant Jerwin ten CaatJerwin ten Caat, consultant bij Finanxe: Ik vind het supermooi dat wij het eerste jaar met z’n tweeën aan het pionieren waren in Groningen. Dat we klanten binnen haalden en Finanxe op de kaart zetten. Ik ben trots dat we zo snel konden groeien! Lees hier hoe Jerwin terugkijkt op de afgelopen 5 jaar.

Finanxe kantoor GroningenWat ging er juist heel goed? Wat zijn de successen? 
Het eerste jaar ben je druk bezig om je naam over de bühne te brengen. In een hele lastige markt toch al vrij vlot je eerste projecten realiseren, daar waren we apetrots op. Je organisatie is dan tot leven gekomen. Succes is aanstekelijk en werkt als een olievlek, je gaat er nog harder door werken en motiveert en inspireert elkaar. Ik ben heel trots op de groei die we hebben doorgemaakt: dat we in 2014 al begonnen na te denken over het openen van een nieuw kantoor en dat in 2015 ook gerealiseerd hebben. Onze klantenportefeuille is heel divers. Van groot tot klein, onze dienstverlening is op elk type organisatie af te stemmen. 

Finanxe kantoor ZwolleHoe staat Finanxe er op dit moment voor?
De kantoren Groningen en Zwolle staan als een huis, het zijn stabiele kantoren geworden die elk jaar een flinke groei doormaken. We nemen nieuwe collega’s aan, zowel intern als interim professionals. We zijn onze dienstverlening aan het verdiepen door bijvoorbeeld te investeren in HR en Marketing. Onze strategie is om op termijn op 6 of 7 plekken in het land aanwezig te zijn om van daaruit regionale betrokkenheid te tonen. In 2018 gaan we in Utrecht en Arnhem starten. Wie aanwezig is in een regio kent de organisaties, de cultuur, bouwt een netwerk op en is sociaal maatschappelijk betrokken. 

Zo snel groeien, hou behoud je de voordelen die een kleinschalig Finanxe juist succesvol maken? 
Ik geloof oprecht dat wij dezelfde service blijven bieden als we verder groeien. Met de lokale kantoren behouden we ons regionale karakter. Finanxe behoudt een platte structuur, waarbij een aantal mensen meegroeien en regionaal zelfstandig beslissingen kunnen nemen. Het is onontkoombaar dat we meer met structuren en processen te maken krijgen, maar we zorgen dat we ons ondernemende karakter niet verliezen. We maken dingen niet moeilijker dan ze zijn. 

Finanxe muurschilderingWat maakt je het meest trots? 
Als iemand 5 jaar geleden had verteld hoe we er nu voor zouden staan had ik er direct voor getekend. Ik ben heel trots op hoe we zijn gegroeid en onze naam hebben gevestigd. Als ik om me heen kijk en mijn collega’s zie denk ik: het is geworden zoals ik het bedoeld heb. Natuurlijk zijn we volop in ontwikkeling en kunnen we dingen nog veel beter doen. Maar ik heb alle vertrouwen in Finanxe als team en blijf ze meegeven: blijf gewoon lekker jezelf. Wees die leuke, deskundige consultant vol energie, waar men op basis van vertrouwen zaken mee wil doen. Wees die kritische adviseur en gelijkwaardige gesprekspartner, dwing zo een partnership af met je klant. Ik geniet ervan om als team aan het eind van het jaar te ontspannen en de successen te vieren. 

Het volgende jubileum, Finanxe bestaat 10 jaar. Wat zien we in 2023?  
Ik zie dan een bedrijf dat inderdaad op 6 of 7 plekken in het land gevestigd is en dat binnen de finance kolom (uiteraard ook de combi met IT) full service specialist is. We bemiddelen elke discipline, van starter tot eindfuncties en er zijn zo’n 250 tot 300 financials aan ons verbonden. Zo kunnen we organisaties ontzorgen door projecten uit handen te nemen. Natuurlijk zijn we nog steeds de regionale MKB ondernemer van dienst! Jong talent krijgt bij ons een podium met de succesvolle Finanxe Academy. Onze interim professionals volgen mooie meerjarige trajecten vol interessante opdrachten, kennis en inspiratie. Bovenal zijn en blijven we een bedrijf dat meegaat met de tijd, de ogen open houdt in een markt die in beweging is. Het vak verandert en er zijn talloze invloeden van buitenaf, maar die gaan ons juist verder helpen in onze missie: we worden (zijn) de beste en leukste arbeidsmarktspecialist in finance! 

Finanxe interim professionals meeting