Finanxers Nienke & Martijn over goed werkgeverschap en de HR plannen voor 2020
15 januari 2020
De basis van Finanxe staat als een huis. Een huis dat nu steeds mooier wordt gemaakt. In dit artikel vertelt eigenaar Martijn Bakker erover. Martijn: “We willen de beste en leukste arbeidsmarktspecialist zijn. Daarom investeren we in onze organisatie. Het persoonlijk begeleiden van onze finance professionals vinden we belangrijk. Die groep groeit behoorlijk en versterking op het gebied van HR & Development was daarom hard nodig. We zijn erg blij dat Nienke Kuik sinds september 2019 ons team versterkt!”
In dit artikel deelt Nienke haar eerste (en tweede) indruk en vertellen Nienke en Martijn over de betekenis van goed werkgeverschap en hun plannen voor 2020.
Eerste indruk
Nienke: “Toen ik in september vorig jaar bij Finanxe startte trof ik een groep jonge, hardwerkende mensen die op allerlei gebieden bezig is een mooie organisatie op te bouwen. Heel erg leuk om daar deel van uit te maken. Mijn collega Margreet werkte hard om alle mooie plannen te realiseren. Maar het coachen van de groeiende groep professionals en het daarnaast bezig zijn met professionalisering kost behoorlijk wat tijd. Fijn dat we het nu samen op kunnen pakken!”
Nienke’s werkweek bestaat voor een groot deel uit het voeren van ontwikkelgesprekken. Samen met Margreet bouwt ze aan een vertrouwensband met haar collega’s, zodat mensen ook persoonlijke dingen met hen kunnen bespreken. “Als gedetacheerde heb je best een bijzondere positie. Dat kan soms eenzaam voelen omdat je overal net buiten valt. Wij proberen er echt op te hameren dat je bij ons terecht kunt als je iets dwars zit. Als je een casus hebt waar je over wilt sparren of een collega waar je mee botst, wij zijn er voor dat soort dingen.” Daarnaast is het belangrijk voor Nienke om mensen een spiegel voor te houden zodat ze op hun eigen gedrag blijven reflecteren. “De verleiding is groot om alleen vakinhoudelijk bezig te zijn en niet met het ontwikkelen van je competenties. Wij willen mensen daarin scherp houden.”
Als gedetacheerde heb je best een bijzondere positie. Dat kan soms eenzaam voelen omdat je overal net buiten valt
Wat betreft de professionalisering van verschillende HR processen is Finanxe een mooi eind op weg volgens Nienke. De klus is om binnen de hele organisatie ook de uitvoering van het beleid te gaan borgen. Wordt bij alle startgesprekken een goede nulmeting gedaan? Worden competenties beoordeeld? “Het is zo belangrijk om al die stappen te zetten zodat je medewerkers aan het eind van het jaar goed onderbouwd kunt beoordelen.”
Minimaal 3 tot 5 jaar blijven
Martijn: “Finanxe wil oog hebben voor ieders specifieke behoefte en ook voor de wensen van onze klanten. Leidend zijn in dit proces is voor ons erg belangrijk, op die manier kunnen we zowel onze interimmers als onze klanten blij maken. Onze interim financials willen we minimaal 3 tot 5 jaar aan boord hebben. Als iemand na een jaar vertrekt is dat een teleurstelling. Investeren in mensen is daarom voor ons echt heel belangrijk. Nienke en Margreet vervullen daarin een belangrijke rol.
Iedereen is anders en we willen vooral dat ieders individuele sterke punten tot hun recht komen en kunnen groeien. Daarnaast zijn er een aantal kerncompetenties zoals klantgericht werken en zelfstandigheid die voor al onze financials belangrijk zijn om door te ontwikkelen.”
Sociaal en betrokken
Nienke: “Ik zie dat er binnen Finanxe veel waarde gehecht wordt aan een stukje betrokkenheid. Gezamenlijk lunchen bijvoorbeeld. In het begin dacht ik echt: een uur lunchen met mijn collega’s, dat is hartstikke lang! Maar ik zie nu wat de positieve gevolgen ervan zijn.” Op kantoor kun je samen een potje poolen en er worden regelmatig borrels georganiseerd voor zowel interne collega’s als de financials in het veld. Samen ontspannen vinden we belangrijk. “Dat zijn voor mij hele belangrijke punten die maken dat ik met plezier naar mijn werk ga. Een stukje toegevoegde waarde dat ik de afgelopen jaren, toen ik zelf gedetacheerd werd, gemist heb. We werken samen en helpen elkaar, één team met één verantwoordelijkheid. Je staat hier niet alleen.”
Goed werkgeverschap
“Martijn is iemand die oog heeft voor mensen en dat zie je terug in de organisatie. Kleine attenties dragen eraan bij dat je je gewaardeerd en welkom voelt. Een bosje bloemen als je start in je nieuwe baan, even aandacht voor je als je iets bijzonders hebt bereikt. Er wordt naar je omgekeken.
Martijn is open over zijn waardering en spreekt die uit. Dat doet hij regelmatig en niet pas op iemands afscheidsfeestje. Ook in bepaalde ziekteverzuim kwesties zie je het sociale werkgeverschap van Finanxe naar voren komen. Waar een andere werkgever misschien al voor zijn eigen hachje had gekozen, krijgen mensen hier de ruimte en tijd om aan herstel te werken. Ook de introductiedag vind ik een voorbeeld van de sociale sfeer hier. Samen de organisatie en elkaar beter leren kennen. Een gezellige lunch en borrel. Als nieuweling voel je je gelijk onderdeel van de organisatie. Het is gewoon een hele fijne werkgever waar ik mijzelf kan zijn en ook mijn eventuele onvrede of wat voor problemen ook zou kunnen uiten. Ik voel daar de ruimte voor.”
Finanxe is de optelsom van alle individuele medewerkers
Martijn: “Ik vind het belangrijk om oog te hebben voor de individuele wensen van alle collega’s binnen Finanxe. De optelsom van al die individuen maakt Finanxe tot een krachtige organisatie. En daarmee zijn we de wereld aan het veroveren! Het leuke vind ik dat iedereen binnen Finanxe elkaar steeds beter leert kennen. Ik zie een sneeuwbal effect, het enthousiasme dat ik altijd zelf heb gehad wordt nu veel breder gedragen. Mensen zijn trots op Finanxe en dragen dat uit.”
Het leuke vind ik dat iedereen binnen Finanxe elkaar steeds beter leert kennen. Ik zie een sneeuwbal effect, het enthousiasme dat ik altijd zelf heb gehad wordt nu veel breder gedragen
Plannen voor 2020
In december is binnen Finanxe hard gewerkt aan alle plannen voor het komende jaar. Binnen HR zijn de afgelopen tijd al mooie verbeteringen doorgevoerd. Nienke: “We zijn gestart met een-op-een overleggen met de consultants. Hoe gaat het met de professionals die zij bemiddelen? Wat is ons beiden opgevallen? Zijn alle dossiers compleet? Ook gaan we per kantoor een overleg starten waarin we alle financials en hun opdrachten kort bespreken. We willen actief meer zicht krijgen op hoe het met iedereen gaat.”
Uiteraard blijft de focus ook in 2020 liggen op de begeleiding van de finance professionals. Daarnaast wordt het programma van de Finanxe Academy ingevuld en uitgerold. Voor consultants en andere interne collega’s staat een stuk opleiding en begeleiding op de agenda. Ook binnen het werving-&selectieproces voor interne collega’s willen Nienke en Margreet een bijdrage gaan leveren. Een HR handboek voor het intranet, beleidsstukken, genoeg klussen om mee aan de slag te gaan. “Waarschijnlijk gaan we ook aansluiten bij afrondingsgesprekken van professionals bij opdrachten. Ook daar willen we op competentieniveau wat meer de diepte in gaan. Eigenlijk is het teveel om op te noemen! Allemaal hele leuke projecten. Ik heb veel zin om daarmee aan de slag te gaan!”