Speechkampioen Marije Wielenga over jezelf zijn

Speechkampioen Marije Wielenga over jezelf zijn - drie presentatie-tips voor financials!

14 april 2021

Ontspannen een helder verhaal vertellen en mensen mee krijgen in jouw richting. De één draait zijn hand er niet voor om, de ander ligt er van wakker. Bij Finanxe vinden we presenteren een basisvaardigheid, belangrijk voor een carrière binnen de finance. Daarom leert speechkampioen Marije Wielenga onze interim professionals ‘stralend presenteren’: met meer impact, plezier en gemak jezelf laten zien. 

Verschrikkelijk

Marije Wielenga - NL kampioen speechen ✶ presentatie-expert | trainer ✶En dat doet ze met veel enthousiasme! Logisch, want Marije heeft aan den lijve ondervonden hoe moeilijk het kan zijn om presentaties te geven. “Ik ben zelf mijn carrière gestart binnen het bankwezen. In die tijd vond ik presentaties geven verschrikkelijk en pas achteraf realiseerde ik me waarom. Ik had een plaatje in mijn hoofd waaraan ik moest voldoen. De bankmedewerkster met een rok en hakjes aan en een strakke PowerPoint. Van ‘goedemorgen welkom iedereen’ tot ‘zijn er nog vragen’.” 

Zo hoort het en zo doet Marije het. Totdat ze zich jaren later gaat verdiepen in presenteren, bij een speechclub gaat en in 2017 Nederlands kampioen speechen wordt. “Daar ontdekte ik dat ik speechen ontzettend leuk vind en dus ook goed kan! Het verschil met de verschrikkelijke bedrijfspresentaties was dat ik tijdens het speechen mijzelf kon zijn. Dat is namelijk dé basis om met meer impact, plezier en gemak je boodschap over te brengen. En het maakt het een heel stuk leuker. Alle goede sprekers (Obama, Tony Robbins, Brene Brown, Remco Claassen) gebruiken speechvaardigheden tijdens bedrijfspresentaties vertelt Marije. Toch gebeurt het op de werkvloer amper. “Authentiek, of, jezelf zijn, maakt je namelijk kwetsbaar. Liever verschuilen we onszelf achter onze kennis en de inhoud van de presentatie. We verstoppen onze persoonlijkheid achter de zakelijke rol die we vervullen.” Haar presentatie 'transformatie' geeft een enorm gevoel van vrijheid en zelfvertrouwen bij het geven van presentaties, vertelt Marije. Nu helpt ze anderen datzelfde te ervaren. 

Hét bewijs dat authenticiteit werkt

Meestal begint Marije haar Masterclass Stralend Presenteren met een alternatieve voorstelronde. De verhalen die daar verteld worden leveren het ultieme bewijs voor de rest van het programma: bij een oprecht en eerlijk verhaal hangt het publiek aan je lippen.  Deelnemers stellen zichzelf voor aan de hand van een compliment dat ze net kregen of een van de persoonlijke waarden uit een voorbereidingsopdracht. Marije: “Ze laten een kant van zichzelf zien die we nog niet kennen. Een toffe hobby waar ze bevlogen over zijn, een overwonnen struggle of familie waar ze om geven. Er ontstaat verbinding en het luisteren gaat vanzelf. Jezelf laten zien is niet voor iedereen makkelijk, maar het wordt zo gewaardeerd!” 

Het mooie aan werken met interim professionals, vertelt Marije, is dat ze bewust kiezen voor ontwikkeling. Ze willen breed ervaring opdoen, veel leren en kijken kritisch naar zichzelf. “Dat is voor mij als trainer heel prettig werken. Voor veel mensen is makkelijk spreken geen vanzelfsprekendheid en dat is bij financials niet anders. Het is een beetje generaliseren, maar het zijn over het algemeen inhoudelijk gerichte mensen. Rustig en wat meer ingetogen. Het is tof om te zien hoe ze bereid zijn uit hun comfortzone te stappen en hoe open ze staan voor ontwikkeling.”

Sollicitatiegesprek: jezelf presenteren

Een goede eerste indruk maken, je woordje doen tijdens de dagstart of een verbetervoorstel doen bij je manager. Als junior interim professional zijn er in je werk talloze ‘presentatiemomenten’. Een veelvoorkomende én belangrijke is het sollicitatiegesprek. Hét moment om jezelf te presenteren. Tijdens de Masterclass Stralend Presenteren komen allerlei methodieken en technische vaardigheden aan bod die je helpen om goed voor dag te komen. Marije: “We werken aan een korte pitch (even jezelf voorstellen) en een lange pitch (sollicitatiegesprek) en gaan bezig met storytelling. Als jij bij een bedrijf op gesprek gaat ben je qua kennis en werkervaring goedgekeurd, je CV is akkoord. Wat je daarnaast wilt laten zien (en wat het bedrijf wil weten) is wie jij bent als mens en wat jou onderscheid van anderen.” 

Maar, hoe doe je dat? De truc is om jezelf te leren kennen vertelt Marije, weten wat je belangrijk vindt en waar je goed in bent. En om vervolgens verhalend de koppeling maken naar de functie. Marije: “Als de waarden vertrouwen en samenwerken belangrijk zijn voor jou geef je daarvan persoonlijke voorbeelden. Vervolgens koppel je ze aan vaardigheden die gevraagd worden voor deze functie. Tijdens de training oefenen we het pitchen en geven we elkaar feedback. En ik geef een opdracht mee: de eerstvolgende keer dat je Margreet, Nienke of Daisy (HR consultants Finanxe) ziet ga je jezelf pitchen!” 

Lef

Het vergt lef om jezelf te laten horen, zegt Marije. De praktische handvatten uit de training helpen daarbij. En vervolgens moet je het zelf in de praktijk gaan brengen! “Gewoon doen, oefenen en beseffen dat je de mens achter de professional mag laten zien. Daarmee groeit je zelfvertrouwen en dat gun ik iedereen!”

Niets voelt zo kwetsbaar als echt jezelf zijn tijdens het geven van een presentatie

Malene Dorrestijn, junior finance professional, over de Masterclass Stralend Presenteren

Malene Dorrestijn - Interim Finance Professional“Ik heb geleerd meer stil te staan bij de boodschap die ik wil overbrengen. Wat vertel ik precies en hoe. Zelf heb ik de neiging om in de ‘je-vorm’ te praten, maar als je vanuit de ‘ik-vorm’ vertelt komt je verhaal veel sterker over. Dat vond ik een hele fijne concrete tip om er je eigen verhaal van te maken. Verder ben ik vaak best zenuwachtig voor presentaties en Marije vertelde dat dat gewoon oké is. Accepteren in plaats van focussen op die zenuwen. Ik merk dat dat me helpt!”

 

Heb jij geen training Stralend Presenteren gevolgd? Hierbij drie waardevolle tips van Marije!

1. Pas op: niet te veel inhoudelijke info

Financials zijn mensen van de inhoud. Onderbouwen, bewijzen, theorie en feiten. Top, maar het is ook een valkuil. Als je al die feiten op tafel gooit raakt je publiek je kwijt. Kies drie tot maximaal zeven pijlers om je kernboodschap aan op te hangen. Hoe minder het er zijn, hoe groter de kans dat je boodschap blijft hangen. 

 

2. Sollicitatiegesprek

Ga tijdens je sollicitatiegesprek niet verdedigen waarom jij daar mag zitten. Je CV is al goedgekeurd. Toon leiderschap door van tevoren te bedenken wat jou uniek maakt. Deze kwaliteiten koppel je vervolgens aan persoonlijke verhalen waaruit dat blijkt. Heb je er een paar voor ogen en geoefend? Dan ga je met veel meer zelfvertrouwen het gesprek in. Jij hebt nu invloed op de loop van het gesprek! Voorbeeld: als voetbaltrainer weet jij mensen op de juiste plek te zetten, je bent een goede verbinder. 

 

3. Pitchtip: doe jezelf niet tekort

De ene metselaar metselt een muur, de ander bouwt een tempel. Als startend financial heb je soms niet direct de meest uitdagende functie. Maar doe jezelf niet te kort bij het pitchen! Ik daag je uit om jouw bijdrage in het grote geheel te plaatsen. Jij zorgt ervoor dat de financiële administratie op rolletjes loopt, draagt bij aan een financieel gezond bedrijf en blije klanten!