Kopie van Kopie van Kopie van Kopie van Kopie van Kopie van Kopie van Kopie van Vacature Royal Buism

Van Business Controller naar Manager Financiën & Control in twee jaar: het verhaal van Wietse van der Ploeg

3 december 2019

Alle blogs

Twee jaar geleden startte Wietse van der Ploeg via Finanxe bij Scheer & Foppen Installatietechniek. Vers van de universiteit en vol enthousiasme gaat hij als business controller aan de slag. Al na een jaar krijgt hij de kans om door te groeien naar een rol als Manager Financiën & Control bij diezelfde organisatie. De zoektocht naar een 'nieuwe’ Wietse loopt ook via Finanxe en inmiddels is Mike Lijkendijk gestart als  Business Controller. Hoe is het om als starter zo snel door te groeien en wat gebeurde er de afgelopen 2 jaar?

Vrijheid om je eigen ding te doen

Tijdens het afronden van zijn MBA aan de Rijksuniversiteit Groningen komt Wietse eind 2017 in contact met Bas Sikkema van Finanxe Zwolle. Werken op het snijvlak van management en uitvoering lijkt hem interessant en al snel volgt een sollicitatiegesprek bij Scheer & Foppen Installatietechniek. Wietse: ‘De functie bij Scheer & Foppen was nieuw en bood veel vrijheid. Ik had meteen een goed gevoel en een goede klik met de directeur. Het is een organisatie die wil professionaliseren en waar veel te doen is. Je krijgt er de ruimte en vrijheid om dingen op te pakken.’

Scheer & Foppen Installatietechniek is een totaalinstallateur en bouwt zowel elektra- als werktuigbouwkundige installaties. Ze zijn specialist in stadsverwarming en leggen warmtenetten aan. Hierbij worden klanten volledig ontzorgd, van engineering tot langdurig onderhoud.

 

Best spannend zo’n eerste baan

De beginperiode blijkt best spannend. Voor het eerst aan de slag na je studie en dan ook nog in een vrij zelfstandige rol. ‘Ik kon met ideeën komen, maar je moet het dan ook echt zelf gaan doen.’ Als schakel tussen management en uitvoering heeft Wietse een rol die tweeledig is. ‘Aan de ene kant zat ik in de uitvoering waar ik onze projectleiders ondersteunde in de cijfers. Aan de andere kant hield ik me bezig met het rapporteren richting de directie over wat er bedrijfsbreed gebeurde. Ik ben in die tijd veel met projectleiders in gesprek geweest: hoe lopen de projecten financieel gezien? Hoe kunnen we dingen beter doen?’ Ook op het gebied van procesverbetering binnen de administratie, professionalisering en digitalisering liggen er taken voor Wietse.

 

Ik had zo’n goed gevoel bij deze organisatie en zat lekker in de wedstrijd

 

Na één jaar al manager worden

Na een jaar worden binnen de afdeling een aantal veranderingen doorgevoerd en krijgt Wietse het aanbod om manager van het team te worden. ‘Ik dacht eerst: ik werk hier een jaar, ik werk überhaupt pas een jaar, hoe zien jullie dat voor je? Ik moest aan het idee wennen en heb goed nagedacht of het niet een te grote stap zou zijn. Maar, ik had zo’n goed gevoel bij deze organisatie en zat lekker in de wedstrijd. De samenwerking met de directeur is goed en op een gegeven moment dacht ik: deze uitdaging moet ik aangaan.’

Logo@2x1
De afdeling Financiën & Control bij Scheer & Foppen bestaat uit acht personen. Een management assistent, facilitair medewerker en vier administratief medewerkers. Business controller Mike is recent aan het team toegevoegd. Het meest druk was Wietse het afgelopen jaar met het inwerken en structureren van het team. Inmiddels is de boel aardig op de rit en dat is prettig. ‘Mike is nu ingewerkt en daar ben ik heel blij mee. Het werken als leidinggevende is nieuw voor mij maar tot nu toe bevalt het goed. We hebben een leuk, jong en enthousiast team’

 

Gewoon logisch nadenken

Een hele ontwikkeling in twee jaar! Als starter had Wietse niet veel werkervaring om uit te putten. Hij moet het hebben van de kennis die hij heeft opgedaan tijdens zijn studie,  logisch nadenken en een frisse, kritische blik. In sommige gevallen gaat het ook gewoon om de hoeveelheid tijd die beschikbaar is vertelt hij. Met zijn komst ontstaat er meer ruimte om verbeteringen door te voeren. ‘Toen ik startte was er eigenlijk niks vastgesteld qua prestatie indicatoren. Ik ben daarover met verschillende mensen in gesprek gegaan. Ik ben gaan vragen wat mensen eigenlijk belangrijk vinden en heb uitgezocht welke informatie ik uit het systeem kan halen. Van daaruit ben ik rapportages gaan opbouwen en advies gaan geven. Soms waren het hele basale dingen. Inkoopfacturen werden nog geprint en in mapjes gestopt, dat kan natuurlijk gedigitaliseerd worden.’

 

Samenwerking

‘Het meest trots ben ik op de omslag die we hebben kunnen realiseren in de manier waarop we samenwerken. In het verleden waren mijn technische collega’s soms wat terughoudend. Er kwam vanuit Finance iemand mee kijken die zich met hun werk zou bemoeien. Daarin zijn echt dingen veranderd, we kunnen nu samen kijken naar verbeteringen en advies en ondersteuning worden gewaardeerd. Daar ben ik heel blij mee.’ 

Verhuizen naar een heel nieuw pand

Afbeeldingen Scheer&FoppenBegin 2020 gaat Scheer & Foppen verhuizen naar een volledig nieuw pand. De afgelopen tijd is Wietse daarom erg druk  met de nieuwbouw en het voorbereiden van de verhuizing. ‘We werken met ongeveer 60 mensen hier. Ons pand is verouderd en de indeling is hokkerig. In het nieuwe pand creëren we meer open ruimtes om ook daarmee samenwerking  te stimuleren. Al met al een leuke en leerzame afwisseling in mijn werk!’

 

Data gestuurd werken

Voor de toekomst zijn er verschillende doelen die Wietse en zijn team nastreven.

Data gestuurd werken zal in elk geval de focus hebben. ‘Hoe lang zijn we nou werkelijk met bepaalde activiteiten bezig? We willen graag meer inzicht krijgen. Het geld wordt door onze collega’s op de projecten verdiend. Hoe kunnen wij daar als finance team zo goed mogelijk aan bijdragen? En hoe kunnen we de juiste informatie aan het management presenteren?

Ik denk dat de rol van ons team in de loop der jaren meer gaat verschuiven van een administratieve rol naar een meer adviserende rol. Ik zelf heb het hier voorlopig nog goed naar mijn zin! Het klinkt afgezaagd maar het is wel zo: zolang ik uitdaging heb en mijzelf kan ontwikkelen ben ik tevreden.’

 

 

Business Controller Mike Lijkendijk

Met de stap die Wietse maakt komt er een positie vrij en kan hij op zoek gaan naar een nieuwe collega. Inmiddels is Mike volop aan de slag als Business Controller.  Mike: ‘Mijn functie bij Scheer & Foppen Installatietechniek is op allerlei vlakken een grote verandering. Ten eerste stap ik over van CccGeneral Ledger Accounting (bij Suit Supply) naar Business Control. Die wens had ik al langer. Ik wil meer contact met mensen en niet alleen diep in de cijfers zitten. Het verbeteren van processen en uitvoeren van projecten vind ik superleuk. Daarnaast werk ik niet alleen met een heel ander product maar ook in een compleet ander type organisatie. Van een snel en hip bedrijf in Amsterdam Zuid naar een kleinere, gemoedelijke organisatie met een warme sfeer. Een van de redenen om juist nu een overstap te maken is dat ik onlangs vader ben geworden. Naast mijn werk wil ik ook aandacht aan mijn gezin geven. In mijn vorige baan heerste een overwerkcultuur en dat zou er op neer komen dat ik mijn zoon/dochter alleen in het weekend zou zien. Ik werk nu in mijn woonplaats en geniet van de prettige werk-privé balans.

Er zitten hier bij Scheer & Foppen veel mooie projecten in de pijplijn waarvan ik een deel ga oppakken. Mooie efficiencyslagen en kostenbesparingen die we kunnen gaan realiseren. Erg leuk! Ik geniet van de afwisseling en van het feit dat ik zoveel leuke mensen spreek.’

 

Wil jij op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen?  Volg dan onze

LINKEDIN COMPANY PAGE