Breman vacature Controller

Installatiegroep Breman zoekt een doortastende Business Controller

15 november 2023

‘Je bent lid van het management team en geeft leiding aan de afdeling’

Bijna vier jaar is Frank Geurts directeur van T Breman. Begin 2020 trof hij een installatiebedrijf aan waar de nodige uitdagingen lagen. De vlag hangt er inmiddels gelukkig heel anders bij. Vanuit standplaats Genemuiden zijn 120 collega’s goed voor een omzet van 30 miljoen euro. Binnen het bedrijf is momenteel ruimte voor een ervaren business controller.


Tussen 2000 en 2004 was Geurts al eerder in dienst bij Breman, toen als rechterhand van de inmiddels helaas overleden Reind Breman werkte. Geurts daarover: “Dat was een hectische, maar leerzame tijd. Er speelde veel binnen Breman. Reind was de man achter het ‘Bremanisme’, een term die symbool stond en staat voor samen profiteren van de opbrengsten. Via een winstdelingsregeling vloeit de helft van de winst terug naar de werknemers. Daarnaast hebben de aandeelhouders en werknemers evenveel te zeggen. Vier jaar geleden begon ik hier aan mijn tweede periode en was ik primair verantwoordelijk voor Breman Drachten, waar later Installatiebedrijf T Breman in Genemuiden bij kwam. Twee bedrijven aansturen vond ik niet handig, zodoende heb ik ervoor gekozen om alleen directeur te zijn in Genemuiden. Dat bevalt uitstekend. We zijn van ver gekomen, maar hebben door de jaren heen mooie stappen gemaakt.”

Afbeelding uitnodiging intranet vrijdagmiddagborrel (6)

Zwaargewicht

De Breman Installatiegroep is een familiebedrijf met ruim 1700 collega’s die vanuit 25 vestigingen bouwen aan een toekomst vol duurzame technische installaties. Iedereen energiepositief in 2025, dat is het doel. Breman installeert onder meer cv-ketels, zonnepanelen, warmtepompen, slimme thermostaten en ventilatiesystemen. Ze zorgen zelf voor de service en het onderhoud. Binnen T Breman in Genemuiden zoekt Geurts een financieel onderlegde controller die in staat is om processen te verbeteren. Geurts: “Naast het aansturen van de afdeling ben je verantwoordelijk voor diverse werkzaamheden die passen bij een brede, allround-rol van business controller, zoals rapporteren, investeringsanalyses maken, winst- en verliesrekeningen opstellen en zowel begrotingen als meerjarenplannen maken. Ik zoek als het ware een pitbull die zich weet vast te bijten in bepaalde materie. Iemand die in staat is om onze bedrijfsprocessen goed te volgen en daarin de vinger op de zere plek legt. Hij of zij moet mij daarin meenemen. Als MT-lid zit je wat dat betreft vooraan. Ik verwacht dat ik word geadviseerd over onze strategie, de organisatiestructuur en in bepaalde financiële knelpunten. Het moet een zwaargewicht zijn, ook binnen onze groep van woningbouwbedrijven.”

Procesverbeteringen 

Al eerder werd genoemd dat het verbeteren en optimaliseren van de werk- en bedrijfsprocessen essentieel is. Het zijn thema’s die niet alleen in Genemuiden spelen, maar ook binnen de overige bedrijfsonderdelen. Geurts over die uitdagingen: “De business controller en ik zullen vrij intensief samenwerken op dat gebied. We hebben de omzet op niveau. Nu is het zaak om te groeien qua resultaten. Onze processen moeten simpelweg efficiënter worden ingericht, met uiteindelijk winstoptimalisatie als gevolg.” Naast de noodzakelijke procesverbeteringen is er een start is gemaakt met het doorvoeren van prefabriceren. Het moet één van de manieren worden om het bedrijf toekomstbestendig te maken, inherent aan de krapte op de arbeidsmarkt. “Het is knap lastig om kwalitatieve werkvoorbereiders en engineers te werven. Dit proberen we op de werkvloer op te lossen door de arbeid van de bouw naar de werkplaats te verleggen. Dus meer vanuit draaiboeken werken, met standaardproducten. Dit betekent een geheel andere financiële stroming. Richting de nabije toekomst gaat de business controller daar een rol in spelen. Dat geldt tevens voor onze financiële rapportages die nu aan de magere kant zijn. Binnen Breman werken we in perioden van vier weken. Samen met de projectleiders kijken we na zo’n periode naar de rapporten en nemen we de stand van zaken door. De nieuwe collega moet hierin de kartrekker worden, zodat de projectleiders worden ontlast. Zij zijn daar nu teveel tijd aan kwijt”, aldus Geurts.

 

Kennisbedrijf

Geurts kan goed omschrijven wat voor type persoon bij Installatiebedrijf T Breman past. Uitstekend kunnen samenwerken is belangrijk, net als zijn of haar weg weten te vinden en bewandelen binnen de organisatie. Iemand moet analytisch sterk zijn, hoofd- van bijzaken onderscheiden en verder denken waar anderen stoppen. Op de vraag hoe hij naar de sfeer en cultuur van het bedrijf kijkt, verschijnt een glimlach op zijn gezicht. “Dit is een geweldige organisatie om voor te werken”, begint hij. “Er is veel aandacht voor persoonlijke groei, trainingen en opleidingen. Ik zie Breman als een kennisbedrijf, wat zich onder meer weet te vertalen in onze Breman Academy. Eenmaal per jaar voert de leidinggevende een individueel ontwikkelgesprek met zijn of haar werknemers. Ik zal dat met de business controller doen. Hoe gaat het? Hoe voelt iemand zich? Welke kant wil hij of zij op? Tussendoor heb je die gesprekken zijlings ook wel, maar hier leg je zaken echt vast. Samen kom je uiteindelijk het meest ver, iets wat recent ook bleek uit de eerste resultaten van een leiderschapstraining.”

 

Je bent lid van het managementteam en geeft leiding aan de afdeling.

Transparantie

Als zogeheten mensenmens vindt Geurts het van groot belang dat zijn werknemers zich verbonden voelen met Breman. Om ervoor te zorgen dat er op het gebied van leidinggeven zowel duidelijkheid als uniformiteit heerst, loopt er een leiderschapstraject. “Net voor de bouwvak zijn we met twee verschillende trajecten gestart. Enerzijds een brede communicatietraining die voor iedereen geldt en daarnaast een leiderschapstraining. Het communicatiestuk vind ik cruciaal in de verbinding en de gesprekken tussen collega’s op de bouwplaats en op kantoor. En andersom natuurlijk. In het leiderschapstraject laten we ons assisteren door een professionele partij. We hebben op managementniveau een nulmeting laten doen. Die resultaten heb ik begin november aan alle collega’s gepresenteerd bij Van der Valk in Zwolle. Zo houden we het transparant. Er kwamen mooie thema’s uit, zoals het belang van fysieke en sociale veiligheid, de kracht van samenwerken en je mening en feedback kunnen en mogen geven. Hier kunnen we mee verder. De sfeer is momenteel erg positief. Mensen werken hier graag. We moeten samen een prestatie leveren en die prestatie komt voor uit werkplezier.”

Wist je dat maar liefst 98% van de werknemers heeft aangeven dat ze het fijn vinden om voor Breman te werken? Wil jij dat percentage richting 100% duwen? En kijk jij uit naar 25 vakantiedagen plus 13 ADV-dagen op jaarbasis, een winstdelingsregeling, medezeggenschap, een collectieve zorgverzekering, voordelig een fiets leasen en nog veel meer voordelen, kortingen en leuke uitjes?  Klik dan hier om naar de vacature van business controller te gaan en reageer!


Jongman, Angela

 

 

Heb jij zin om aan de slag te gaan bij Breman?
 

Neem contact op met Angela Jongman via 06-29586655 of