Koen Hogeboom Interim Finance Professional

Interim bij Finanxe in de praktijk: Krijg ik wel leuke opdrachten? - Koen Hogeboom vertelt

27 mei 2020

Overweeg jij om als interimmer aan de slag te gaan maar twijfel je nog? ‘Krijg ik wel leuke opdrachten, ben ik geschikt om steeds van opdrachtgever te wisselen’. Zijn dit vragen die jou bezig houden? Check dan deze praktijkverhalen waarin onze financials eerlijk vertellen hoe het interimwerk ze na één, twee of drie jaar bevalt.

Wat is er fijn aan interim werk en wat valt er tegen? Hoe is het om steeds opnieuw je plek te vinden? De komende tijd geven onze financials antwoord op deze (en meer) vragen. Vandaag: Koen Hogeboom

Ontdekken wat bij me past

Koen: “Ontdekken wat bij me past door in verschillende functies aan de slag te gaan, dat is de reden dat ik voor interim werk heb gekozen. Mijn eerste opdracht was meer aan de ‘financial’ kant van controlling. Bij Bekaert zit ik nu aan de business kant. Een mooie ervaring, want business controlling vind ik tot nu toe interessanter. Al bij mijn tweede opdracht heb ik meer duidelijkheid gekregen over de richting waarin ik verder wil groeien.

Ik snap dat sommige mensen opzien tegen het steeds wisselen van opdrachtgever. Bij mij was dat trouwens niet het geval. Zeker op dit punt in mijn carrière vind ik het ontzettend leuk om een groot netwerk op te bouwen, veel kennis op te doen en allerlei nieuwe dingen te ontdekken."

Krijg ik wel leuke opdrachten?

“Ik heb vooraf wel mijn twijfels gehad over de inhoud van de opdrachten. Krijg ik opdrachten die ik leuk vind en waar ik zin in heb? Word ik niet geplaatst op een plek die niet bij me past? Gelukkig pakt dat heel goed uit. De consultants van Finanxe denken met mij mee. In mijn huidige opdracht ga ik bijvoorbeeld veel de vloer op en met allerlei mensen in gesprek, dat past bij mij.” 

Koen Hogeboom - Interim Finance ProfessionalKoen Hogeboom
Interim financial sinds september 2019

Business Analyst @ Bekaert
Koen neemt een deel van de taken over van een langdurig zieke collega. “Ik heb veel vrijheid en ben met allerlei verschillende mensen in gesprek over welke informatie zij missen om beter te sturen. Op basis daarvan analyseer ik data en ontwikkel ik bijvoorbeeld dashboards. Mijn werk is gericht op verbetering en dat vind ik leuk.” 

Assistent Financial Controller @ Zeolyst International
Voor het compleet afronden van de jaarafsluiting is binnen Zeolyst niet genoeg capaciteit. “Na het afronden van deze concrete, afgebakende opdracht had ik veel vrijheid om met optimalisaties bezig te gaan. Risicoanalyses maken, verbeteringen voorstellen en doorvoeren. Leuk om te doen! ” 

 

Afscheid nemen

“Ook het feit dat je als interimmer geen vaste collega’s hebt was vooraf een aandachtspunt voor mij. Je neemt na elke opdracht weer afscheid. Maar, ook op dit vlak ben ik positief verrast. Ik bouw namelijk echt een band op met mijn interim collega’s bij Finanxe. Er zijn regelmatig trainingen, workshops en borrels waar we elkaar ontmoeten. Het is geen onemanshow, je hebt connectie met Finanxe.”

Het is geen onemanshow, je hebt connectie met Finanxe

Introductieweek 

“Mijn eerste opdracht bij Zeolyst was heel concreet. Mensen zijn dan blij dat je komt en het werk dat er ligt gaat oppakken. Ook bij Bekaert zijn collega’s blij met de resultaten die ik boek. Er komt meer inzicht. Tijdens mijn eerste werkweek waren meetings gepland met alle betrokkenen. De productiemanager bijvoorbeeld, die aangaf welke informatie hij graag in zijn dashboard zou willen. Je gaat gelijk met iedereen in gesprek en ontdekt alle interessante werkzaamheden waarmee je aan de slag kunt. Zo’n introductieweek is echt een aanrader. Je leert een organisatie goed kennen en verzamelt veel nuttige informatie.”  

Vertrouwen groeit in de eerste weken

“Ik merk dat het vertrouwen dat collega’s in je hebben groeit tijdens de eerste weken van een opdracht. Je komt toch als jonge vent ergens binnen. Mensen kijken dan eerst even de kat uit de boom. Als je laat zien wat je kunt en dingen oppakt dan gaat het snel. Collega’s waarderen je hulp en gaan meer van je vragen. Ik ben bijvoorbeeld vrij handig met Excel en daar zijn veel collega’s blij mee. Bij mijn beide opdrachtgevers voel ik mij met open armen ontvangen. Ik word meegenomen in de pauzes en collega’s zijn in mij geïnteresseerd.”

 

Helder krijgen van een opdracht

“Bij Zeolyst heb ik een deel van de jaarafsluiting afgerond. Een concrete, super SMART opdracht. Bij Bekaert is dat anders, ‘meer inzicht’ was de wens. De introductie week was daarom een hele goede zet. Ik kon zelf achterhalen tegen welke problemen mensen aanlopen en mijn opdracht concreet vormgeven. Mijn werkwijze daarbij is het opstellen van een draft, een opzet die een idee geeft van het eindresultaat. Die draft check ik vervolgens bij de betrokken personen en daarna begin ik aan het echte uitwerken. Voordat je helemaal los gaat moet je precies weten wat de bedoeling is. Beide opdrachten heb ik vrij individueel uitgevoerd. Ik kan overal terecht met vragen maar word niet aan de hand meegenomen.”

Iedereen kan interimwerk doen?

“Er zijn zoveel verschillende soorten opdrachten. Een jaarrekening supergoed opstellen of een verandering doorvoeren waarvoor je met allerlei mensen in gesprek gaat. Dat zijn heel verschillende opdrachten. Ik denk dat interimwerk voor allerlei persoonlijkheidstypen geschikt kan zijn. Mij bevalt het in elk geval erg goed. Het is tof om bedrijven een stapje verder helpen. Je gaat met een voldaan gevoel door naar de volgende uitdaging. Ik ben voorlopig nog niet uitgeleerd!” 

 

Interim Finance Professional