Linkedin volgknop

Komkommertijd - tijd om je LinkedIn profiel te updaten

22 augustus 2017

Alle blogs

Als je dit leest heb jij waarschijnlijk net als 6 miljoen andere Nederlanders een LinkedIn account en heb je dit artikel via onze Company Page Finanxe & Talent gevonden. Ben je een actieve LinkedIn gebruiker? Hoe up-to-date is jouw LinkedIn profiel? Heb je ‘m ooit aangemaakt en er vervolgens niet meer naar gekeken? Aan de slag, het is komkommertijd, een mooi moment om je profiel eens op te frissen.

Profielfotos1. Profielfoto
We hebben er al eerder een blog aan gewijd, welke profielfoto moet je beslist niet plaatsen? Een foto van jezelf in de spiegel waarop het mobieltje (waarmee je de foto maakt) te zien is. Je trouwfoto. Een foto van je auto, motor, huisdier of kind waar je zelf niet op staat. Een foto waar je hele familie op staat. Vakantiefoto’s in bikini of met een biertje in je hand, etc…. Je LinkedIn profiel is jouw online visitekaartje. Een goede LinkedIn foto laat jouw toekomstige werkgever een professionele werknemer zien en geeft een positieve eerste indruk. Zorg daarom voor een professionele en actuele foto.

Headerfoto Martijn2. Achtergrondfoto   
Wist jij al dat je een achtergrondafbeelding kunt toevoegen aan je LinkedIn profiel? Als je nog geen gebruik maakt van dit onderdeel mis je een kans om een goede eerste indruk te maken. De achtergrondafbeelding staat op een opvallende plek en visuele onderdelen van een webpagina worden door bezoekers bijna altijd eerder waargenomen dan tekst. Bedenk wat jij wilt uitstralen en kies een afbeelding die dat onderstreept.

3. Headline (kopregel)
Standaard neemt LinkedIn je meest recente functie en bedrijfsnaam over als headline. Maar, je kunt er ook wat meer van maken! Je headline wordt meegenomen in zoekresultaten op LinkedIn en Google en zorgt er daarnaast voor dat je meer opvalt in die zoekresultaten. Het is dan ook echt de moeite waard om je headline aan te passen. Onze Finanxe finance professionals vragen we bijvoorbeeld om hun headline als volgt aan te passen:

Interim Finance Professional @Finanxe | Auditor | november 2017 beschikbaar voor nieuwe opdracht | Finanxe Zwolle 038 - 202 2257

4. Summary (samenvatting)
Je summary is een belangrijke tekst op LinkedIn. Het is een samenvatting van jouw kwaliteiten, jouw ‘pitch’. Er is in eerste instantie maar een klein deel zichtbaar voor je profielbezoeker (220 tekens op de laptop, 85 op mobiel), daarna moet je bezoeker op ‘meer weergeven’ klikken. Met de eerste regels kun je dan ook de aandacht trekken! Start met een korte omschrijving van jezelf en jouw kwaliteiten. Beschrijf voor welke functies jij beschikbaar bent en wat jouw toegevoegde waarde is voor een organisatie. Eventueel kun je een inspirerende quote of filmpje toevoegen.

5. Werkervaring
Zorg ervoor dat je elke functie die je hebt uitgevoerd op een juiste manier weergeeft. Een vaste structuur zorgt voor een mooie overzichtelijke pagina. Omschrijf je functie, je (behaalde) doelstellingen en verantwoordelijkheden, zorg dat je een goed beeld geeft van wat de functie inhield en hoe je het hebt aangepakt. Het moeten vooral geen ellenlange teksten worden, maar maak duidelijk wat jij te bieden hebt.

6. Profiel-URL
Bij het aanmaken van jouw profiel genereert LinkedIn standaard een URL voor jouw pagina, een combi van letters en cijfers, een vrij onleesbaar geheel. Deze URL zie je onder andere in Google zoekresultaten. Goed nieuws is dat je deze URL makkelijk aan kunt passen. Beter voor je vindbaarheid en het staat een stuk professioneler. Ga op je profielpagina naar je contactgegevens, daar kun je de aanpassing doorvoeren.

7. Aanbevelingen, blogs & posts
Heb je nog tijd over  na al deze updates? Dan hierbij een paar extra’s om je profiel te optimaliseren. Door regelmatig een update of blog te plaatsen zorg je ervoor dat jouw profiel gezien wordt. Het maakt je beter vindbaar en draagt bij aan jouw online uitstraling. Meer over tips over bloggen op LinkedIn. Geef aan wat jouw vaardigheden zijn en vraag je connecties om endorsements (onderschrijvingen) van jouw vaardigheden te geven. Ook kun je (oud-)collega’s en leidinggevenden vragen je een persoonlijke aanbeveling te geven. ​Nóg niet klaar met verbeteren? Hier vind je een uitgebreide LinkedIn handleiding.