Finanxe - Bemiddelt in financieel talent vanuit Groningen, Zwolle, Utrecht, Arnhem en Heerenveen

Van nieuwe bril tot Knikkers!

3 maart 2016

Alle blogs

Hoe belangrijk is LinkedIn? Is het wel eens in je opgekomen dat LinkedIn je leven kan veranderen?

Bedenk eens dat jij meer dan 60% van je leeftijdsgenoten kunt aftroeven door alleen al een LinkedIn account te hebben. Volgens statistieken (CBS) heeft slechts 35% van de jongeren (20-25 jaar) een LinkedIn profiel. Wat zijn dan de mogelijkheden als je een heel goed vindbaar LinkedIn profiel hebt? Ik wil je graag meenemen in de wereld van een recruiter. Hebben jullie het bonnetje goed bewaard?:) Mooi, want het is tijd om je bril te ruilen voor die van een recruiter die de hele dag top talenten zoekt op LinkedIn

Meten is weten

IStock_27702776_XXXLARGEVoordat ik je laat kijken door mijn bril nog een feitje: 61% van de bedrijven maken tegenwoordig gebruik van LinkedIn door middel van een bedrijven pagina. Als je kijkt naar de grote organisaties (250+ werkenden) waar jij als potentiele manager, CFO of directeur natuurlijk in bent geïnteresseerd, daar ligt het percentage zelfs op 81%. Je mag er vanuit gaan dat deze grote bedrijven allemaal een Recruiter of HR medewerker in dienst hebben die naar top talenten zoekt op LinkedIn.

Bril van de recruiter

Voorbeeld: Recruiter (ik) krijg een vraag van de klant. “Rik wij zoeken een Junior Controller, kan jij ons helpen”? Natuurlijk kan ik dit, zeg ik. Nu heb ik uiteraard met mijn grote mond beloofd dat ik morgen drie toppers voor ga stellen. Dus ik moet op zoek. Waar begin ik? Ik begin op Linkedin te zoeken naar de toppers. En dat ben jij natuurlijk. Maar, helaas je profiel komt niet naar voren tijdens mijn zoektocht! Dat is erg jammer, ik en de klant krijgen jouw perfecte cv niet te zien en de droombaan gaat naar je ex-klasgenoot met een goed vindbaar profiel.

Bovenaan de lijst

Vergelijk het met Google, bedrijven betalen grof geld om bovenaan in Google te komen. Ze willen voor zoveel mogelijk mensen vindbaar zijn en zo een zo groot mogelijk bereik creëren. Meer bereik = meer potentiele klanten.

Stel je eens voor dat jouw LinkedIn profiel bij een search steeds bovenaan de lijst met profielen verschijnt. Meer recruiters/bedrijven die jouw profiel zien = meer kans op je droombaan.

Hoe doe ik dat?!

Gebruik van de juiste woorden is erg belangrijk. Ik neem je even mee terug naar de basisschool, de knikkertijd om precies te zijn. Kun jij je het volgende nog herinneren: bij jou op school heette de grootste knikker SuperDub en diezelfde knikker werd 500 meter verderop een achthonderd (800) genoemd. Gaat er alweer een lichtje branden? Redelijk verwarrend als je het mij vraagt. Zo gaat het ook met functies in het bedrijfsleven. Een controller heet bij een bedrijf 500 meter verderop misschien wel Finance Manager.  Terwijl ze praktisch hetzelfde werk uitvoeren.

Hoe tackle je dit probleem?

Kies de scholen waar jij de meeste knikkers kunt winnen en plaats die namen in je headline;)! Wat ik bedoel: gebruik meerdere (2 of 3) termen.

Voorbeeld: wat zet je in je profiel/headline als je een functie als controller zoekt? Woorden die een recruiter gebruikt in een zoektocht naar kandidaten zijn: hoofd finance, controllerhoofd administratie, controlling, control, planning en control, senior finance medewerker. Kies twee of drie termen en gebruik ze in je headline. Grote kans dat je gevonden wordt.

Ander voorbeeld: Ben je bijna afgestudeerd of ben je al afgestudeerd en ben je op zoek naar die droombaan? Gebruik dan bijvoorbeeld: Bijna afgestudeerd, afgestudeerd, graduate, seeking, op zoek, uitdaging, beschikbaar, beschikbaar vanaf 1-6-16, en Msc. Dit is een greep uit de woorden die ik maar zo eens zou kunnen gebruiken tijdens een search. Uiteraard koppel je deze woorden aan de woorden die te maken hebben met jouw droomfunctie.

2 voorbeelden:

Denise Baas   ​​Rik Wolthuis

Zoals je ziet kan Denise via de termen: afgestudeerd, msc, organizational, management en controlgevonden worden op LinkedIn. Het leuke is dat Denise, toen ze nog niet was afgestudeerd, de termbijna afgestudeerd gebruikte. Door o.a. te zoeken op afgestudeerd heb ik zo haar profiel gevonden. We konden nog tijdens haar studie een traject in gang zetten en zo kan ze bijna rechtstreeks vanuit de schoolbanken met haar droombaan als junior business controller beginnen!

Op mijn eigen profiel kan je zien dat ik heb gekozen voor een drukkere headline (veel verschillende woorden). Hiermee zorg ik ervoor dat mensen mij makkelijk kunnen vinden. Of je nu een recruiter of headhunter zoekt. Mijn naam zal in de lijst staan.

Vindbaar, maar nu nog uitgenodigd

Zo, Tijd om de bril van de recruiter af te zetten, maar zorg dat je deze binnen handbereik houd. Dat leuke brilletje kan je maar zo aan jouw volgende droombaan helpen, zoals bij Denise. Als het goed is heb je nu enkele handvaten om jouw profiel beter vindbaar te maken op LinkedIn. Maar nu komt het… Gevonden worden is 1 maar de interesse wekken van je potentiele werkgever is 2! Een profiel dat eruit spring en nieuwsgierig maakt. Hoe doe je dat? We zetten in mijn volgende blog de bril van de bedrijven op. We gaan samen kijken wat organisaties graag terug zien in een profiel. Maar ook: Hoe jij ervoor zorgt dat je eruit springt! Tot dan!