Finanxe - Bemiddelt in financieel talent vanuit Groningen, Zwolle, Utrecht, Arnhem en Heerenveen

Zelf werven versus bureau inschakelen

18 juli 2016

Alle blogs
Op zoek naar een controller, manager finance of accounting specialist? Een openstaande vacature dwingt tot het maken van allerlei keuzes. Ga je als organisatie, HRM of afdelingsmanager zelf op zoek, of schakel je een bureau in om het proces over te nemen? Kies je voor één generiek bureau dat de werving voor allerlei functies verzorgt, of juist voor gespecialiseerde bureaus die zich op bepaalde sectoren richten?

Schaarste => actief werven

RecruitmentAllerlei overwegingen spelen mee bij het maken van deze keuzes. Eén daarvan is de situatie op de markt. En die is op het gebied van Finance vlot aan het veranderen, in de richting van schaarste. Zeker voor bepaalde specifieke functies. En zoals je in onze vorige blog over actief headhunten kon lezen, maakt schaarste het een stuk moeilijker de juiste reacties van sollicitanten binnen te krijgen. Schaarste vergroot de noodzaak actief te werven; het benaderen van financials die zelf niet actief op zoek zijn naar een baan. Belangrijk bij de werving onder latent zoekende kandidaten is een aansprekend en compleet verhaal. Een functie zonder bedrijfsnaam onder de aandacht brengen bijvoorbeeld, zet vrijwel geen kandidaten in beweging. Wanneer u de opdracht exclusief bij een specialistisch bureau onderbrengt wordt uw organisatie bij naam genoemd en de functie op een aansprekende manier onder de aandacht gebracht. Dat zorgt voor vertrouwen en commitment.

Tijd, expertise en geld

Ook tijd, expertise en kostenplaatje spelen een rol bij het maken van de keuze tussen uitbesteden of zelf doen. Heb je bijvoorbeeld de juiste medewerkers in huis om een procedure te coördineren? Een finance manager of financieel directeur heeft niet altijd de tijd en ruimte om dat te doen. Veel grotere bedrijven hebben recruiters in dienst om de vele vacatures die ze hebben te vervullen. Het uitbesteden van alle vacatures is erg kostbaar. Een goede recruiter vult gemiddeld 80% van de interne vacatures in. Voor de overige 20% is alsnog een externe partij nodig, bijvoorbeeld omdat daarvoor ook bij de recruiter de kennis/expertise/tijd/het netwerk ontbreekt.

Kwantitatief en kwalitatief sterke database

Je search opdracht exclusief onderbrengen bij een gespecialiseerde partij heeft meerdere voordelen. Een bureau dat kiest voor een niche als finance is nergens anders mee bezig dan met die betreffende beroepsgroep. Dat resulteert in een database van uitsluitend financials, met wie je als organisatie zelf nooit in contact zou kunnen komen. Daarnaast is zo’n  database zowel kwantitatief als kwalitatief veel sterker dan van een algemeen bureau dat zich op allerlei sectoren richt. Natuurlijk kan ook een generiek bureau de juiste finance professional leveren en vind je daar uitstekende consultants. Maar de kennis en expertise op het gebied van Finance zijn bijvoorbeeld bij Finanxe veel groter, simpelweg omdat we daar elke dag mee bezig zijn.

Kosten

We horen regelmatig dat klanten denken dat het inschakelen van een specialistisch bureau duurder is dan bijvoorbeeld hun vaste leverancier. Maar dat is niet het geval, prijzen komen overeen. Het belangrijkste is de juiste keuze, voor de juiste kandidaat. “when it’s too expensive to hire a professional, wait untill you hire an amateur”. Het aannemen van de verkeerde persoon brengt de hoogste kosten met zich mee.

‘Ik wil een vacature kunnen ruiken, voelen en proeven, me het verhaal eigen maken’

Elke opdracht is uniek

Een goed bureau onderscheid zich door zowel proactief als reactief te adviseren in een procedure, door heel bewust mee te denken en veel te vragen. En het allerbelangrijkste daarin is dat je als bureau heel goed luistert naar het verhaal van de klant en geen aannames doet. Ervaringen uit het verleden brengen het risico met zich mee dat je gaat invullen. Dat je eigen ervaringen gebruikt om het verhaal van een klant compleet te maken. Maar elke opdracht is uniek, met een eigen verhaal en eigen inhoud.

Daarom is het belangrijk heel goed naar dat verhaal te luisteren en het te vertalen. Om een vacature te ruiken, voelen en proeven, het verhaal je eigen te maken om het vervolgens krachtig te kunnen overbrengen op kandidaten.

SamenwerkingEen veelheid aan overwegingen en factoren die meespelen bij het maken van de keuze, zelf werven versus uitbesteden. Maar als die keuze dan gemaakt is, als je als organisatie de capaciteit of expertise niet in huis hebt of om een andere reden ontzorgt wil worden, dan komt misschien wel de belangrijkste keuze. Kies voor een bureau waarmee de samenwerking leuk is. “Als ik niet met een glimlach bij een klant kan zitten en andersom is het de vraag of ik succesvol ga zijn in een werving”. Het heeft niks te maken met vriendschap of formeel/informeel met elkaar omgaan, maar na een gesprek moet je beiden het kantoor uit kunnen lopen met het gevoel ‘dit gaat lukken, ik heb nu met iemand gesproken, die gaat het voor mij doen’. Dat vertrouwen is de basis voor een succesvolle samenwerking, en die gunnen we iedereen!